http://hdl.handle.net/20.500.12128/22589
Tytuł: | Zaburzenia przystosowania młodzieży a style wychowania w rodzinie |
Autor: | Wysocka, Ewa Ostafińska-Molik, Barbara |
Słowa kluczowe: | rodzina; styl wychowania; zaburzenia w adaptacji społecznej; młodzież |
Data wydania: | 2015 |
Źródło: | "Pedagogika Społeczna" Nr 4 (2015), s. 55-79 |
Abstrakt: | Autorki dokonują analizy mechanizmów zaburzeń w przystosowaniu społecznym młodzieży gimnazjalnej związanych ze stylami wychowania w rodzinie (styl demokratyczny, styl autokratyczny, styl liberalny kochający i niekochający). Postawiono dwie hipotezy: pierwsza dotyczyła zróżnicowania sposobu funkcjonowania społecznego młodzieży gimnazajlnej (zaburzenia emocjonalne i behawioralne) wyznaczanej stylami wychowania w rodzinie, druga dotyczyła różnicującego znaczenia sposobu pełnienia ról rodzicielskich (matki i ojca) dla procesu społecznej adaptacji młodzieży. Obie hipotezy zostały pozytywnie zweryfikowane: styl demokratyczny i liberalny kochający hamują proces wadliwego przystosowania (czynnik chroniący), zaś styl autokratyczny i liberalny niekochający proces ów wzmacniają (czynnik ryzyka zaburzeń) – największe znaczenie ma tu styl liberalny niekochający, następnie styl autokratyczny, mniejszą rolę odgrywają styl liberalny kochający i demokratyczny. W kontekście ról rodzicielskich największe znaczenie dla procesu dewiacyjnego ma deficyt stylu demokratycznego matki. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22589 |
ISSN: | 1642-672X |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Wysocka_Zaburzenia_przystosowania_mlodziezy_a_style_wychowania_w_rodzinie.pdf | 477,8 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons