DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Wysocka, Ewa | - |
dc.contributor.author | Ostafińska-Molik, Barbara | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-08T10:41:20Z | - |
dc.date.available | 2022-02-08T10:41:20Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | "Pedagogika Społeczna" Nr 2 (2015), s. 131-154 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1642-672X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22599 | - |
dc.description.abstract | Autorki dokonują analizy mechanizmów zaburzeń w przystosowaniu społecznym młodzieży
gimnazjalnej związanych z jakością środowiska rodzinnego – strukturą rodziny w ujęciu systemowym (koncepcja
Davida Fielda). W koncepcji tej wskazuje się pięć typów sturktury rodzinnej, decydujących o jej funkcjonalności
(rodzina prawidłowa) lub dysfunkcjonalności (struktura chaotyczna, władzy, uwikłana, nadopiekuńcza). Autorki postawiły dwie hipotezy, które sprawdziły wykorzystując test t-studenta dla dwóch prób niezależnych
i zależnych: pierwsza dotyczyła zróżnicowania sposobu funkcjonowania społecznego młodzieży gimnazajlnej
(zaburzenia emocjonalne i behawioralne) wyznaczanej strukturą rodziny (dysfunkcjonalnością i jej typami), druga
dotyczyła różnicującego znaczenia sposobu pełnienia ról rodzicielskich (matki i ojca) dla procesu społecznej
adaptacji młodzieży. Obie hipotezy zostały pozytywnie zweryfikowane: cechy rodziny prawidłowej ograniczają
(hamują) proces wadliwego przystosowania (czynnik chroniący), zaś cechy rodziny dysfunkcyjnej proces ów
wzmacniają (czynniki ryzyka zaburzeń): największe znaczenie mają tu cechy rodziny chaotycznej, następnie
rodziny uwikłanej i rodziny władzy, najmniejsze zaś rodziny nadopiekuńczej. W kontekście ról rodzicielskich
największe znaczenie dla procesu dewiacyjnego ma chaotyczna matka i uwikłany ojciec; cechy rodziny władzy
mają tu niewielkie znaczenie. Największe znaczenie dla pozytywnej adaptacji mają cechy matki właściwe
dla rodziny prawidłowej. Różnice w postawie nadopiekuńczej matki i ojca nie mają znaczenia dla jakości
funkcjonowania społecznego badanej młodzieży. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ | * |
dc.subject | rodzina | pl_PL |
dc.subject | systemowe ujęcie rodziny | pl_PL |
dc.subject | struktura rodziny | pl_PL |
dc.subject | typ rodziny | pl_PL |
dc.subject | zaburzenia emocjonalne | pl_PL |
dc.subject | zaburzenia w zachowaniu | pl_PL |
dc.title | Rodzina w percepcji i doświadczeniach młodzieży prawidłowo i wadliwie przystosowanej - analiza porównawcza | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|