Abstrakt: | "Publikacja, którą oddajemy w Państwa ręce, jest ekwiwalentem VII Ogólnopolskiego
Sympozjum Naukowego Neurodydaktyki. Zdajemy sobie sprawę, że nie zastąpi
tego, czym jest dla uczestników bezpośrednie spotkanie. Z naszych zeszłorocznych doświadczeń
wynika, że nie jest tego w stanie dać także namiastka w postaci formy zdalnej.
Dlatego w tym roku zdecydowaliśmy się na taką formę intelektualnego spotkania.
Od początku istnienia Sympozjum naszą intencją było zbliżenie do siebie praktyków
edukacji oraz przedstawicieli tych dziedzin nauki, którzy proces ten widzą jako podmiot
swoich refl eksji i badań. Nie chodziło jedynie o wymianę doświadczeń i wiedzy, lecz
także o tworzenie przestrzeni wspólnego działania i wzajemnych inspiracji. Pretekstem,
który miał do tego zbliżenia posłużyć, była silnie wkraczająca w obszar dydaktyki neurobiologia
z jej fascynującymi odkryciami. Szybko okazało się, że sama wiedza o ludzkim
mózgu nie przynosi rozwiązań konkretnych problemów, z jakimi zderza się edukacja, jeśli
nie zostanie włączona w szerszy kontekst. Neurodydaktyka jest użytecznym i cennym narzędziem
interpretacji, nie jest jednak zbiorem gotowych rozwiązań. Wyjaśnia, dlaczego
pewne zjawiska są takie, a nie inne, wskazuje granice naszych możliwości i odpowiedzialności,
ale nie jest sposobem na usprawiedliwienie wyborów, jakich dokonujemy. Te pozostają
poza granicami naukowej jednoznaczności." (fragm.) |