DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Rygielska, Małgorzata | - |
dc.date.accessioned | 2022-04-11T08:48:24Z | - |
dc.date.available | 2022-04-11T08:48:24Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | "Horyzonty Wychowania" vol. 21, nr 57 (2022), s. 95-106 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1643-9171 | - |
dc.identifier.issn | 2391-9485 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23148 | - |
dc.description.abstract | CEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest wskazanie inspiracji ignacjańskich wykorzystywanych w radzeniu sobie ze zmienną rzeczywistością w tzw. VUCA World. Istotne dla rozważań są idee i praktyki samokształcenia odwołujące się do zaleceń obecnych w pismach św. Ignacego Loyoli, jak też idee i praktyki kształcenia innych w duchu przewodnictwa, zapewniającego optymalne regulacje wspólnotowych działań.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemy i pytania badawcze: jakie relacje zachodzą między pedagogiką ignacjańską a wyzwaniami edukacyjnymi w świecie VUCA? Co leży u podstaw inspirowanych myślą i działalnością Loyoli poradników bycia liderem? Jak kształcić i wychowywać samego siebie i innych z uwzględnieniem tych propozycji?
PROCES WYWODU: Wywód otwiera objaśnienie konceptu i definicji VUCA World. Następnie omawiane są starannie dobrane prace (poprzedzone skrótowym przedstawieniem biogramów ich autorów: William J. Byrona, Chrisa Lowneya oraz Javiera Fernándeza Aguado, w których pojawiają się odwołania do VUCA, przedstawiane są wzory przywództwa i kierowania organizacjami (dawnymi – jak Towarzystwo Jezusowe i współczesnymi o różnorodnym charakterze i zasięgu) oraz związki pomiędzy byciem pedagogiem, przewodnikiem i liderem.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki analizy naukowej pozwalają na wskazanie punktów stycznych w zarządzaniu zespołami i kreowaniu liderów odpornych na zagrożenia VUCA World z pedagogiką ignacjańską. Zalety przewodnictwa opartego o myśl i działania Loyoli doceniają zarówno zwolennicy pedagogii ignacjańskiej, jak i liderzy wielkich firm biznesowych i organizacji non-profit.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Inspiracje ignacjańskie są istotne dla osób zajmujących się wychowywaniem i kształceniem, ale też podejmujących wyzwanie zapewnienia optymalnego funkcjonowania wspólnotom i różnego typu organizacjom. Coraz częściej rekomendują je i menedżerowie, i uznani teologowie. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | pedagogika ignacjańska | pl_PL |
dc.subject | VUCA World | pl_PL |
dc.subject | Chris Lowney | pl_PL |
dc.subject | William James Byron SJ | pl_PL |
dc.subject | Javier Fernandez Aguado | pl_PL |
dc.title | Uwolnić i rozwijać talenty - inspiracje ignacjańskie w wybranych pismach Williama J. Byrona, Chrisa Lowneya i Javiera Fernándeza Aguado | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Horyzonty Wychowania | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.35765/hw.2022.57.10 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|