Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23148
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRygielska, Małgorzata-
dc.date.accessioned2022-04-11T08:48:24Z-
dc.date.available2022-04-11T08:48:24Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citation"Horyzonty Wychowania" vol. 21, nr 57 (2022), s. 95-106pl_PL
dc.identifier.issn1643-9171-
dc.identifier.issn2391-9485-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/23148-
dc.description.abstractCEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest wskazanie inspiracji ignacjańskich wykorzystywanych w radzeniu sobie ze zmienną rzeczywistością w tzw. VUCA World. Istotne dla rozważań są idee i praktyki samokształcenia odwołujące się do zaleceń obecnych w pismach św. Ignacego Loyoli, jak też idee i praktyki kształcenia innych w duchu przewodnictwa, zapewniającego optymalne regulacje wspólnotowych działań. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemy i pytania badawcze: jakie relacje zachodzą między pedagogiką ignacjańską a wyzwaniami edukacyjnymi w świecie VUCA? Co leży u podstaw inspirowanych myślą i działalnością Loyoli poradników bycia liderem? Jak kształcić i wychowywać samego siebie i innych z uwzględnieniem tych propozycji? PROCES WYWODU: Wywód otwiera objaśnienie konceptu i definicji VUCA World. Następnie omawiane są starannie dobrane prace (poprzedzone skrótowym przedstawieniem biogramów ich autorów: William J. Byrona, Chrisa Lowneya oraz Javiera Fernándeza Aguado, w których pojawiają się odwołania do VUCA, przedstawiane są wzory przywództwa i kierowania organizacjami (dawnymi – jak Towarzystwo Jezusowe i współczesnymi o różnorodnym charakterze i zasięgu) oraz związki pomiędzy byciem pedagogiem, przewodnikiem i liderem. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki analizy naukowej pozwalają na wskazanie punktów stycznych w zarządzaniu zespołami i kreowaniu liderów odpornych na zagrożenia VUCA World z pedagogiką ignacjańską. Zalety przewodnictwa opartego o myśl i działania Loyoli doceniają zarówno zwolennicy pedagogii ignacjańskiej, jak i liderzy wielkich firm biznesowych i organizacji non-profit. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Inspiracje ignacjańskie są istotne dla osób zajmujących się wychowywaniem i kształceniem, ale też podejmujących wyzwanie zapewnienia optymalnego funkcjonowania wspólnotom i różnego typu organizacjom. Coraz częściej rekomendują je i menedżerowie, i uznani teologowie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectpedagogika ignacjańskapl_PL
dc.subjectVUCA Worldpl_PL
dc.subjectChris Lowneypl_PL
dc.subjectWilliam James Byron SJpl_PL
dc.subjectJavier Fernandez Aguadopl_PL
dc.titleUwolnić i rozwijać talenty - inspiracje ignacjańskie w wybranych pismach Williama J. Byrona, Chrisa Lowneya i Javiera Fernándeza Aguadopl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalHoryzonty Wychowaniapl_PL
dc.identifier.doi10.35765/hw.2022.57.10-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Rygielska_Uwolnic_i_rozwijac_talenty_inspiracje_inacjanskie_w_wybranych_pismach.pdf698,97 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons