Abstrakt: | Celem artykułu jest opis statusu i historii badań mediolingwistycznych w Polsce. Rozważania
obejmują metodologie, w tym metody stosowane przez mediolingwistów, obiekt badań mediolingwistyki
(praktyki komunikacyjne w mediach masowych, nowych mediach i mediach społecznościowych)
oraz przedmioty jej badań (teksty tworzące gatunki, style i dyskursy). Metody badań:
artykuł ma charakter teoretyczno-metodologiczny. Wykorzystując metodę deskrypcyjno-wyjaśniającą,
przedstawiono w nim zaplecze badawcze lingwistyki mediów. Wyniki i wnioski: rekonesans
pozwolił stwierdzić, że mediolingwiści w Polsce korzystają z metod badawczych znanych tradycji
lingwistycznej – analizy ilościowej, analizy jakościowej, analizy treści – oraz tych, które z niej
wyewoluowały: językowego obrazu świata, medialnego obrazu świata, analizy i syntezy tekstologicznej,
analizy i syntezy genologicznej, analizy multimodalnej, dyskursywnego obrazu świata,
analizy dyskursu. W artykule postuluje się następujący profil subdyscypliny: lingwistyka mediów
to językoznawczo, w tym też semiotycznie zorientowana nauka o komunikacji za pośrednictwem
mediów masowych, nowych mediów i mediów społecznościowych. W konkluzji stwierdza się, że
niezależnie od tempa i kierunku rozwoju mediolingwistyki to tekst, w tym tekst multimodalny, jest
wyjściowym przedmiotem analizy i podstawą do syntez. Oryginalność i wartość poznawcza:
artykuł ilustruje aksjomat o fundamentach dyscypliny naukowej. Powszechnie wiadomo, że naukę
tworzą ludzie – zorganizowani w pewnej przestrzeni i czasie – oraz obiekty ich badań. Naukoznawstwo
uznaje, że o statusie dyscypliny stanowi wypracowana przez tych ludzi i dostosowana
do obiektu badań metodologia. Ta zawiera zespół sądów teoretycznych, na których opierają się
skuteczne metody, prowadzące do miarodajnych wyników. Te warunki teoretyczne w artykule są
odnoszone do mediolingwistyki jako subdyscypliny filologicznej. Autorka przekonuje, że teoretycznym
zapleczem lingwistyki mediów winny być nie tylko semantyka kognitywna i etnolingwistyka,
ale także semiotyka, prasoznawstwo, pragmalingwistyka, socjolingwistyka, genologia językoznawcza,
genologia multimedialna, stylistyka interakcyjna, stylistyka multimedialna, a z nowych
aktualnych na rynku naukowym: lingwistyka dyskursu, lingwistyka koloru, komunikologia. |