Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2367
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDrożdż, Alojzy-
dc.date.accessioned2018-04-11T05:49:43Z-
dc.date.available2018-04-11T05:49:43Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationA. Pastwa, M. Gwóźdź (red.), “Miłość i odpowiedzialność : wyznaczniki kanonicznego przygotowania do małżeństwa” (s. 33-56). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788322621349-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/2367-
dc.description.abstractThe article centres around two motives of a person, fieri and esse, meaning an anthropologicaland moral one. Referring widely to Person and Act by Karol Wojtyła andhis concept of participation, the author strongly develops new perspectives of individualand social responsibility. In terms of the latter, he particularly concentrates on responsibilitywhen it comes to marital and family life.Starting from a critical look at partial anthropologies (that is, fragmentary anthropologies,anthropologies in idée-fixe, anthropologies included in utopias of the 21st centuryor anthropologies “medially profiled”), the author points out the necessity ofdeveloping an integral anthropology. Only in its frames can one talk about differenttypes of human responsibility (also in marriage and family).The third part of the publication concentrates on presenting “various ideas to makea family”. To be more specific, this is a Freudian idea with the “pleasure principle” —Lustprinzip, known from the philosophy of processes inspired by Jacob Rousseau’s messageand his vision of self-salvation. Apart from that, the article discusses post-Marxistvisions of subordinating the family to the so-called pluralistic society (this is theso-called chaoism idea).The main part of the discussion, however, constitutes a proposal of a personalisticvision of responsibility ingrained in marital and family love. It is also connected withthe need to present new cultural contexts for living in a responsible love.The human fieri constitutes a revelation of a creative role of a personal participation.An intersubjective bond within which an interpersonal and bilateral communicationof spouses takes place, is considered to be an indispensable condition of happinessin marriage and family.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectesse osobypl_PL
dc.subjectfieri osobypl_PL
dc.subjectkreacja „ja-ty-my”pl_PL
dc.subjectLust prinzippl_PL
dc.subjectpomysły na rodzinępl_PL
dc.subjectpartycypacjapl_PL
dc.titleDynamiczne fieri osoby — moralne zakorzenienie miłości i odpowiedzialności małżeńskiejpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Teol)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Drozdz_Dynamiczne_fieri_osoby_moralne_zakorzenienie_miłosci.pdf332,03 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons