Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23720
Tytuł: Anarchizm metodologiczny i jego wartość poznawcza
Autor: Szpunar, Magdalena
Słowa kluczowe: anarchizm metodologiczny; anarchizm epistemologiczny; zasada anything goes; nauka post-normalna; zbłąkany racjonalizm
Data wydania: 2022
Źródło: "Transformacje" Nr 1, Vol. 112 (2022), s. 1-13
Abstrakt: Celem artykułu jest przedstawienie podstawowych założeń anarchizmu epistemologicznego Paula K. Feyerabenda. W artykule przedstawiono, jaką wartość dla procesu poznawczego, metodologii, oraz rozwoju nauki niesie ze sobą anarchizm metodologiczny, ale także jakie kontrowersje wiążą się ze stosowaniem tego stanowiska. Nauka zgodnie z ideami anarchizmu metodologicznego, zostaje potraktowana jako jedna z wielu możliwości poznawania rzeczywistości, nie posiadająca monopolu na orzekanie o prawdzie. Omówiona zostaje również sformułowana przez Feyerabenda zasada anything goes i jej znaczenie dla określonych procedur metodologicznych.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23720
ISSN: 2719-7158
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Szpunar_Anarchizm_metodologiczny_i_jego_wartosc_poznawcza.pdf625,97 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons