Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/23720
Tytuł: | Anarchizm metodologiczny i jego wartość poznawcza |
Autor: | Szpunar, Magdalena |
Słowa kluczowe: | anarchizm metodologiczny; anarchizm epistemologiczny; zasada anything goes; nauka post-normalna; zbłąkany racjonalizm |
Data wydania: | 2022 |
Źródło: | "Transformacje" Nr 1, Vol. 112 (2022), s. 1-13 |
Abstrakt: | Celem artykułu jest przedstawienie podstawowych założeń anarchizmu epistemologicznego Paula K. Feyerabenda. W artykule przedstawiono, jaką wartość dla procesu poznawczego, metodologii, oraz rozwoju nauki niesie ze sobą anarchizm metodologiczny, ale także jakie kontrowersje wiążą się ze stosowaniem tego stanowiska. Nauka zgodnie z ideami anarchizmu metodologicznego, zostaje potraktowana jako jedna z wielu możliwości poznawania rzeczywistości, nie posiadająca monopolu na orzekanie o prawdzie. Omówiona zostaje również sformułowana przez Feyerabenda zasada anything goes i jej znaczenie dla określonych procedur metodologicznych. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23720 |
ISSN: | 2719-7158 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|