Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23759
Tytuł: Progresywna edukacja w przestrzeni kulturowej. Refleksja nad kulturowymi zmianami w świecie i ich wpływem na edukację
Autor: Mrówczyńska, Paulina
Słowa kluczowe: edukacja; kultura; zmiana; europejski model szkoły
Data wydania: 2022
Wydawca: Katowice : Morgenroth
Źródło: E. Kulas (red.), "Deficyty edukacji - diagnoza kulturowa" (S. 97-117). Katowice : Morgenroth
Abstrakt: Obecnie zmiana „dzieje się” wokół nas bezustannie, każdego dnia, na wielu płaszczyznach. Niezwykle wyraźnie uwidoczniona jest jej szybkość, co możemy odczuć w konieczności przewartościowania naszej rzeczywistości. Powszechne jest cykliczne zjawisko polegające na tym, iż jedna idea zastępuje drugą, jeden produkt zastępuje kolejny. Proces ten został także nakreślony w sferze edukacji, dla której gruntem jest właśnie kultura. W związku z powyższym istotne jest śledzenie zmian występujących w obszarze kultury, gdyż bez tego nie zrozumiemy dzisiejszych problemów edukacyjnych. W kontekście człowieka ważna stała się jego zdolność do sprawnej adaptacji do nowych warunków, gdyż w przeciwnym wypadku może on doznać szoku związanego z przyszłością. Edukacja otoczona chmurami zmian musi sprostać pojawiającym się wymaganiom. Niestety, europejskie szkoły, wciąż tkwiące w modelu pruskim, nie są zdolne do zmierzenia się z wyzwaniami, jakie przed ludzkością stawia świat. Możemy zatem zauważyć, iż rzeczywistość wyprzedza szkołę, która kreuje uczniów-robotów, reprodukujących wzorce kulturowe, a nie kształci – co byłoby światu potrzebne – ludzi innowacyjnych, elastycznych, potrafiących akceptować zmiany, które są pewną częścią naszej egzystencji. Musimy zdać sobie sprawę, że teraz główną rolę w kształtowaniu naszego życia ma kultura masowa, a nie uniwersalne wzorce, które mogą być aplikowalne każdemu. Człowiek może zgubić się we współczesnym świecie, jeżeli będzie ograniczony minionymi ideałami. Mimo że zmiany w kulturze są gwałtowne i nie jesteśmy w stanie ich zatrzymać, możemy się w nich odnaleźć i je zaakceptować, pozostając przy tym jednostką indywidualną, posiadającą umiejętność przedstawiania własnej perspektywy.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23759
ISBN: 978-83-965536-0-7
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Mrowczynska_Progresywna_edukacja_w_przestrzeni_kulturowej.pdf652,28 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons