DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Krasoń, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-14T09:07:29Z | - |
dc.date.available | 2018-06-14T09:07:29Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.citation | E. Gondek, I. Socha, B. Pytlos (red.), "Przestrzenie kultury i literatury : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Krystynie Heskiej-Kwaśniewicz na pięćdziesięciolecie pracy naukowej i dydaktycznej" (S. 464-473). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788322620076 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380125537 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4576 | - |
dc.description.abstract | Posługując się dorobkiem psychologii humanistycznej stwierdzamy, że każda jednostka dysponuje własnym uświadomionym planem życia, wykazuje nie tylko dyspozycje kreacyjne, ale również autokreacyjne. Wystarczy
jedynie stworzyć jej warunki do ich pobudzenia i rozwoju, a miarą ich urzeczywistnienia będzie posiadany obraz „ja”. Obraz ten rozumiany jako zbiór unikatowych doświadczeń i wydarzeń z własnego życia, interpretowanych przez jednostkę we właściwy sposób, może być w przyszłości podstawą do świadomego budowania koncepcji siebie. Proces uczenia i rozumienia siebie ma charakter konstrukcyjny, a nie reprodukcyjny, w edukacji kreatywnej, o którą dopominamy się pośrednio i w tym opracowaniu, koncentrujemy się na stwarzaniu warunków do refleksji biograficznej, a zatem do współformowania siebie przez poznawanie stanu wyjściowego i kreowanie przyszłych wizji własnej osoby, przez twórcze konstruowanie osobistych planów na przyszłość. Celem edukacji, dla nas edukacji literackiej, której jedną z możliwych strategii zaprezentowano, staje się samorealizacja, a w tym kontekście i samoakceptacja, będąca wynikiem pozytywnego, adekwatnego obrazu siebie. Natomiast narzędziem samorealizacji jest autokreacja rozumiana jako samodzielne planowanie i realizowanie własnego rozwoju. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | edukacja literacka | pl_PL |
dc.subject | intersubiektywność | pl_PL |
dc.subject | psychologia humanistyczna | pl_PL |
dc.subject | samorealizacja | pl_PL |
dc.title | Dziecko w relacji intersubiektywności - hermeneutyczne odkrywanie znaczeń literackich w edukacji | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|