Abstrakt: | Jeśli odróżnić: obiektywną i jedną, i niezmienną hierarchię wartości od
zmiennych wielu poznawczych jej obrazów (etosów) oraz od zmiennej
i przypadkowej sfery dóbr, to wyznaczymy trzy różne sfery, odpowiednio:
absolutną i konieczną, relatywną i historyczną oraz relatywną i przypadkową.
W sferze absolutnej są różne jakości wartości, pozytywne i negatywne,
o różnej wysokości, ułożone w jeden niezmienny, obiektywny,
konieczny porządek. Sfera wartości dana jest poznawczo niezależnie od
przypadkowej sfery faktycznych nosicieli wartości (dóbr). Poznawczy dostęp
do absolutnej sfery wartości jest możliwy przez dokonywanie aktów
duchowych, uporządkowanych w charakterystyczny dla danego podmiotu
sposób.
Definiuję etos nie jako jedynie owo odpodmiotowe a priori poznania
wartości, ale jako całość złożoną zarówno ze strony aktowej, jak i ze strony
przedmiotowej, przy czym odróżniam ideę etosu od etosu, uznając etos
(jest wiele etosów) za określone (każdy etos to konkretna całość) strukturalizowane
złożenie. Zgodnie z tym przyjmuję, że etos to każda konkretna
zamknięta całość: aktów emocjonalnych określonego podmiotu i przedmiotowych
korelatów tych aktów, całość złożona z konkretnych aktów: intencjonalnego
czucia, preferowania, a także z fundujących wszystkie te
akty, aktów miłości i nienawiści oraz z odpowiadających tym aktom przedmiotów:
jakości wartości, wysokości wartości, pozytywności wartości. |