DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.advisor | Syrek, Ewa | - |
dc.contributor.author | Dworak, Alina | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-27T10:08:15Z | - |
dc.date.available | 2018-06-27T10:08:15Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/5006 | - |
dc.description.abstract | Definicja Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) „zdrowie zaczyna się w domu”
podkreśla odpowiedzialność rodziny za zdrowie jej członków. Rodzina, aby mogła
spełniać swe funkcje, musi przystosować się zarówno do pozytywnych, jak i
negatywnych oddziaływań. Z analizy literatury przedmiotu wynika, że nawracające i przewlekłe
choroby układu oddechowego u dzieci stanowią poważny problem kliniczny.
Stąd też konieczność poszukiwań przyczyn ciągłego wzrostu zachorowań
wśród dzieci w wieku rozwojowym. U około 30% chorych przewlekle z tej
grupy wiekowej ujawniają się trudności w zachowaniu i problemy rozwojowe o
podłożu pozachorobowym, co nasuwa konieczność włączenia do leczenia i
terapii nie tylko chorego, ale i jego rodziny.
W poszczególnych rozdziałach prezentowanej dysertacji przedstawiono rolę,
jaką pełni rodzina dziecka dotkniętego chorobą alergiczną oraz jej znaczenie dla
jakości życia chorego dziecka. W rozdziale pierwszym starałam się uporządkować i
uściślić pojęcia dotyczące zdrowia, choroby z punktu widzenia zarówno medycyny,
pedagogiki, jak i nauk społecznych. W rozdziale drugim rozważania o auksologii,
ogarniającej całość nauki o rozwoju, dają możliwość porównania rozwoju dziecka
zdrowego z rozwojem dziecka z chorobą przewlekłą. W dalszej części pracy
przybliżam pojęcia chorób alergicznych, jako współczesnego problemu nie tylko
medycyny, ale i nauk społecznych, z uwzględnieniem wpływu choroby na jakość
życia dziecka. W rozdziale metodologicznym uzasadniam trafność wyboru w
prezentowanej dysertacji badań jakościowych i studium indywidualnego przypadku
jako metody umożliwiającej wnikliwą i dogłębną analizę badanego problemu. W
rozdziale poświęconym rodzinie, na podstawie analizy zebranego materiału
badawczego, starałam się jak najbardziej wnikliwie i dokładnie przedstawić jak,
rodzina poprzez, realizację przydzielonych jej funkcji, zaspokaja zakres potrzeb
dziecka, determinując tym samym jakość życia dziecka z alergią. Wraz z rozwojem
promocji zdrowia i profilaktyki słuszne wydaje się podjęcie problematyki edukacji
zdrowotnej rodzin dzieci chorych przewlekle, której poświęciłam ostatni rozdział
swojej pracy. Przeprowadzone wywiady ze 136 rodzicami dzieci chorych na alergię i
astmę zamieściłam na płycie CD, którą dołączyłam do pracy (zob. aneks 12).
Napisanie tej pracy zawdzięczam placówkom szpitalnym, poradniom, w
których prowadziłam wywiady z rodzicami dzieci alergicznych, a których
pracownicy stworzyli warunki i atmosferę konieczną do zebrania materiału
badawczego ( zob.rozdz. IV). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.subject | środowisko rodzinne | pl_PL |
dc.subject | alergia u dzieci | pl_PL |
dc.title | Środowisko rodzinne jako wyznacznik jakości życia dziecka z alergią | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Rozprawy doktorskie (WNS)
|