DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.advisor | Michalczyk, Stanisław | - |
dc.contributor.author | Boszczyk, Maciej | - |
dc.date.accessioned | 2018-07-03T11:36:01Z | - |
dc.date.available | 2018-07-03T11:36:01Z | - |
dc.date.issued | 2007 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/5139 | - |
dc.description.abstract | Rozwój komunikowania politycznego jako jednej z form komunikowania
społecznego wynika z konieczności porozumiewania się w systemach
demokratycznych głównych aktorów politycznych - rządów, partii politycznych,
grup interesów ze swoim elektoratem i sympatykami. Komunikowanie polityczne
jako samodzielny obszar studiów akademickich zaistniało dopiero w latach
czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku. Prekursorami nauki o komunikowaniu
politycznym byli Amerykanie, którzy pozostawili trwały dorobek i liczną literaturę. Komunikowanie polityczne cieszy się również dużym zainteresowaniem
w Polsce. W niniejszej pracy doktorskiej dokonano szerszego omówienia procesu
lokalnego komunikowania politycznego. Opisu dokonano na podstawie
dostępnych opracowań teoretycznych oraz na podstawie analizy wyników
samodzielnie przeprowadzonych badań empirycznych. Dla lepszego uchwycenia
występujących zjawisk i procesów społecznych, jako obszar badawczy zostało
wybrane miasto Tychy stanowiące przykład typowego pod względem ładu
architektonicznego, struktury demograficznej i zachodzących procesów
społecznych miasta w systemie satelitów aglomeracji górnośląskiej. Głównym
celem pracy było:
1. scharakteryzowanie lokalnego procesu komunikowania politycznego
aktorów sceny politycznej miasta Tychy z mieszkańcami w okresie
badawczym obejmującym okres transformacji ustrojowej (od 1989
do 2006 r.);
2. przeprowadzenie analizy wyników wyborczych (samorządowych);
3. opisanie postrzegania komunikowania politycznego przez lokalne
organizacje polityczne;
4. określenie modeli działalności lokalnych organizacji politycznych;
5. uchwycenie miejsca, jakie zajmują media lokalne w procesie
komunikowania politycznego;
6. prezentacja zainteresowania sprawami politycznymi lokalnego
audytorium komunikowania politycznego.
Problem badawczy został ujęty w formie deskryptywnej i obejmował
zagadnienie skuteczności technik komunikowania politycznego stosowanych
w okresie między wyborami na poziomie lokalnym, na przykładzie miasta Tychy.
Dla zidentyfikowanego problemu badawczego została sformułowana hipoteza
badawcza: ”Im bardziej zorganizowane komunikowanie polityczne
z wyborcami w okresie między wyborami - tym lepszy wynik wyborczy”.
W celu zweryfikowania hipotezy poprzez badania dostarczono danych, które
opisywały:
• znajomość technik komunikowania politycznego wśród lokalnych
organizacji politycznych;
• ilość podjętych działań i ich ocenę dokonaną przez wyborców;
• wpływ tych działań na preferencje wyborcze;
• zakres i wpływ działań podejmowanych przez liderów i ich wpływ na
preferencje wyborcze;
• wpływ czynników zewnętrznych (ogólnokrajowej sytuacji społecznoekonomicznej)
na planowanie działań politycznych i na preferencje
wyborcze;
• zainteresowanie mieszkańców sprawami politycznymi;
• opinie mieszkańców na temat zdarzeń politycznych;
• identyfikację źródeł informacji o sprawach społeczno-politycznych;
• motywy działań politycznych;
• sugestie mieszkańców na temat działań politycznych, jakie powinny być
realizowane przez aktorów politycznych.
Niezbędne informacje, które pozwoliły na weryfikację hipotezy zostały
zebrane poprzez badania empiryczne. Zaplanowane badania zostały podzielone
na dwa etapy. W pierwszym etapie badaniu zostali poddani aktorzy kolektywni
lokalnej sceny politycznej (11 organizacji politycznych), a w drugim - próba
reprezentacyjna mieszkańców miasta (500 osób). Dane zostały zebrane poprzez
zastosowanie takich technik badawczych, jak badania ankietowe i wywiad
skategoryzowany. Były to badania sondażowe zmierzające do ustalenia opinii,
postaw, zachowań, motywów i oczekiwań wyborców. Przyjęta metoda badawcza
pozwoliła w sposób uporządkowany osiągnąć cel badawczy, zapewniając
maksymalny stopień efektywności. Zebrane materiały poddano weryfikacji,
selekcji, klasyfikacji, kategoryzacji, skalowaniu, a następnie analizie ilościowej
i jakościowej. Badania społeczne zostały przeprowadzone w miesiącach od marca
do maja 2005 roku.
Przeprowadzone badania obejmowały także potrzeby praktyki związane
z istniejącymi możliwościami zastosowania osiągnięć naukowych w zakresie
komunikowania politycznego, sprawdzając wycinkowo prawdziwość ich ustaleń
i ukazując nowe problemy badawcze. W końcowym efekcie uzyskane wyniki
pozwoliły na wysuniecie dalszych hipotez, przyczyniając się do rozwoju teorii
poprzez wzbogacenie wiedzy o badanych zjawiskach. Zrealizowane badania
społeczne mogą także stanowić podstawę dla dalszych, pogłębionych badań
rzeczywistości społeczno-politycznej oraz podstawę do dalszej analizy procesów
społecznych, a poprzez ich wysoki stopień oryginalności mogą być przydatne
w znalezieniu ogólnej prawidłowości determinującej określone zachowania
elementów lokalnego komunikowania politycznego.
Niniejsza praca składa się z 4 rozdziałów. Pierwszy rozdział –
wprowadzający - poświęcony jest szerokiej perspektywie komunikowania
masowego i politycznego w aspekcie teoretycznym. Zaprezentowano w nim
genezę komunikowania politycznego oraz podejścia badawcze reprezentowane
przez różne szkoły. Wśród nich znalazły się między innymi takie podejścia
badawcze, jak: socjologiczne, medioznawcze, politologiczne, interakcyjne,
dialogowe, prawoznawcze, ekonomiczne, psychologiczne, pedagogiczne,
językoznawcze. Rozdział ten wyjaśnia specyfikę, zakres i charakter studiów nad
komunikowaniem politycznym. Jest także przeglądem definicji i ujęć teoretycznych
procesu i systemu. W tym miejscu zostały przybliżone teorie komunikowania
politycznego takie, jak: socjologiczne ujęcie M. Rusha, definicja systemowa
J. Blumlera i M. Gurevitcha, medioznawcza perspektywa R. Negrine,
amerykańska wizja R. E. Dentona i G. Woodwarda, trójelementowa koncepcja
B. McNaira, złoty trójkąt komunikowania Perloffa, syntetyczna definicja B. Dobek-
Ostrowskiej. Kolejne podrozdziały poświęcone zostały między innymi
komunikowaniu politycznemu w przestrzeni lokalnej i marketingowi politycznemu -
jako specyficznej formie komunikowania politycznego zyskującej coraz większą
popularność na polskiej scenie politycznej. Rozdział zamykają obszerne opisy
technik oddziaływania politycznego oraz analiza uczestników procesu
komunikowania politycznego - aktorów politycznych.
W rozdziale drugim został podjęty ważny problem dla praktycznego
wymiaru komunikowania. W centrum uwagi znalazła się analiza sceny politycznej
miasta Tychy w okresie transformacji ustrojowej. Zaprezentowane zostały
szczegółowe analizy wyników wyborów samorządowych od 1989 do 2006 roku.
Rozdział ten ukazuje dynamikę lokalnej sceny politycznej w perspektywie
wieloletniej oraz wskazuje na jej najważniejszych aktorów politycznych.
Zaprezentowano tutaj także historię miasta, najważniejsze etapy jego budowy
i czynniki rozwojowe.
Rozdział trzeci prezentuje wyniki badań ankietowych przeprowadzonych
wśród głównych aktorów politycznych. Opisuje ich działalność oraz działania
komunikacyjne, przyjęte modele organizacyjne oraz stosowane przez nich formy
komunikowania politycznego. Analiza tego ogniwa komunikowania politycznego
obejmuje także swym zakresem komunikację wewnętrzną i zewnętrzną oraz
zagadnienia z zakresu planowania i zarządzania kampanią wyborczą. Wśród
przeprowadzonych badań nie zabrakło również analizy mediów lokalnych
w zakresie lokalnego komunikowania politycznego. W rozdziale trzecim
zamieszczono także analizy prasoznawcze najważniejszych lokalnych tytułów -
prasy samorządowej „Twoje Miasto”, Górnośląskiego Tygodnika Regionalnego
„ECHO”, dodatku „Dziennika Zachodniego”, tygodnika społeczno-politycznego
„Tydzień w Tychach”, tygodnika „Nowe Echo”.
Pracę zamyka rozdział czwarty wyjaśniający zachowania audytorium
lokalnego komunikowania politycznego na podstawie przeprowadzonych badań
empirycznych wśród mieszkańców miasta Tychy. Zebrane wyniki pozwoliły między
innymi na dokonanie analiz źródeł przekazów komunikatów politycznych;
czytelnictwa prasy lokalnej, samorządowej i regionalnej; zainteresowania
lokalnymi sprawami politycznymi. W tym miejscu została poddana opisowi lokalna
aktywność polityczna i ocena komunikacji wyborczej oraz organów samorządu
terytorialnego. Rozdział zamyka problem aktywności medialnej obywateli na
przykładzie analizy prasoznawczej tygodnika „Echo”, wypowiedzi w prasie
samorządowej „Twoje Miasto”, internetowego czatu i forum dyskusyjnego
miejskiego portalu, rubryki czytelniczej w „Tydzień w Tychach” oraz listów
i sygnałów w „Nowym Echu”. Przytoczone wyniki badań zobrazowane zostały
licznymi zestawieniami tabelarycznymi i wykresami.
Oddając niniejszą pracę, chciałbym podziękować mojemu Promotorowi
za wszelkie uwagi i sugestie, które pozwoliły mi na rzetelne przeprowadzenie
badań empirycznych, analizę zebranego materiału i merytoryczne opracowanie
poszczególnych rozdziałów pracy. Chciałbym także podziękować mojej rodzinie za
udzielone wsparcie w trakcie jej pisania. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.subject | komunikowanie polityczne | pl_PL |
dc.subject | transformacja ustrojowowa | pl_PL |
dc.subject | komunikacja w polityce | pl_PL |
dc.title | Komunikowanie polityczne w Tychach w okresie transformacji ustrojowej | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Rozprawy doktorskie (WNS)
|