Abstrakt: | Praca składa się z siedmiu rozdziałów, których taki a nie inny podział ma
swoje logiczne uzasadnienie. Prezentacja zasadniczej części została poprzedzona
teoretycznym wprowadzeniem w problematykę tematu. Rozdział pierwszy mojej
dysertacji poświęcam regionalizmowi i regionalizacji na kontynencie europejskim,
gdyż jest to ważny aspekt mający na celu zrozumienie dalszych rozważań. Trzeba
mieć cały czas na względzie fakt, że szeroko rozumiana kwestia regionalna zawsze
budziła i nadal budzi wiele emocji i dyskusji. To zjawisko uwydatniło się szczególnie
w obliczu współczesnych problemów integracyjnych w Europie kiedy można zacząć
się zastanawiać, czy rozwój tendencji regionalistycznych stanowi szansę czy
zagrożenie dla jednoczącej się Europy. Dlatego oprócz samego regionalizmu
wyjaśniona została regionalizacja, rozumiana jako polityka regionalna, a więc celowa
ingerencja państwa w rozwój regionów. Zrozumienie polityki regionalnej oczywiście
nie byłoby możliwe bez określenia i pokazania stosownych narzędzi służących
realizacji tejże polityki dlatego w podrozdziale drugim opisałem Fundusze
Strukturalne i Inicjatywy Wspólnotowe. W tym rozdziale wyjaśniłem także niektóre
terminy i pojęcia, w tym zwłaszcza pojęcie „regionu transgranicznego”.
W rozdziale drugim dokonałem zdefiniowania współpracy transgranicznej,
głównych uwarunkowań w jej rozwoju, funkcji i stadiów oraz barier w realizacji tej
współpracy. Opisałem również kwestie społeczności lokalnych i regionalnych oraz
warunków ich rozwoju. Wydaje mi się, że właśnie dokładne zrozumienie tych zjawisk
od strony teoretycznej pozwala dopiero na prawidłową analizę rezultatów jakie
współpraca tego typu przynosi dla społeczności lokalnych i regionalnych.
Co więcej można nawet na jej podstawie wnioskować bardziej ogólnie o jej roli
w budowie społeczeństwa otwartego.
Trzeci rozdział z kolei, będący niejako naturalną konsekwencją dwóch
poprzednich, stanowi analizę podstaw prawnych i instytucjonalnych współpracy
transgranicznej w Europie. Zwrócona została w nim szczególna uwaga na
różnorodność uregulowań i instytucji zajmujących się tą współpracą oraz zostały
pokazane konsekwencje tego faktu na kształt regulacji prawnych współpracy
przygranicznej na polskich pograniczach.
Natomiast rozdział czwarty mojej pracy stanowi próbę oceny wpływu
euroregionalizacji zachodnioeuropejskiej na społeczności lokalne i regionalne.
Wprowadzenie tego rozdziału jest moim zdaniem warunkiem po części koniecznym,
jak również pomocnym dla zrozumienia euroregionalizacji i w ogóle procesów
transgranicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, a więc i w Polsce. W związku
z tym wybrałem dla celów analizy trzy euroregiony, a mianowicie Euregio, Euroregion
Basilensis i Euroregion Saar-Lor-Lux. Wybór tych euroregionów do prezentacji
euroregionalizacji zachodnioeuropejskiej nie jest wcale przypadkowy, gdyż z jednej
strony Euregio jest najstarszą strukturą euroregionalną, stanowiącą wzorzec m.in.
dla polskich euroregionów, Euroregion Basiliensis z kolei jest ciekawym przykładem
heterogenicznej struktury pod względem społeczno-ekonomicznym oraz warunków
naturalnych, która uruchamia szersze inicjatywy integracyjne. Natomiast Euroregion
Saar-Lor-Lux także jako przykład regionu homogenicznego spełnia funkcje
koordynacyjne i ma duże znaczenie integracyjne. Koncentrując się na problemie
wpływu tej euroregionalizacji na społeczności lokalne i regionalne starałem się
rozważyć specyfikę tej współpracy i jej osiągnięcia oraz spróbowałem zastanowić się,
czy są to struktury modelowe, których rozwiązania mogą być wykorzystywane na
polskich pograniczach.
W kolejnym rozdziale zatytułowanym: „Specyfika pogranicza Polski i jej
implikacje dla rozwoju współpracy transgranicznej na tych obszarach” usiłowałem
określić jakie różnorodne cechy wyróżniają polskie pogranicze i tym samym
determinują kształt i intensyfikację współpracy transgranicznej. Poddałem analizie
osobno pogranicze zachodnie, południowe oraz łącznie północne i wschodnie.
Wybór takiej systematyki warunkowany jest utrwalonym podziałem w literaturze
przedmiotu, w której bardzo często można właśnie odnajdywać fragmenty
poświęcone problematyce transgranicznej w takim, a nie innym układzie. Pogranicze
północne trudno jednoznacznie określić, co jest spowodowane w głównej mierze
czynnikami geograficznymi (granica morska jest bowiem inaczej identyfikowana, niż
granica lądowa). Stąd bardzo często spotykany zabieg polegający na łączeniu
wschodniego i północnego pogranicza. Duży problem stanowiło także samo
wyznaczenie początku i końca pogranicza w takim podziale, dlatego przyjąłem
umowną delimitację opartą bardziej o czynniki geograficzne, niż społecznoadministracyjne.
W rozdziale postarałem się również przedstawić szanse, które tkwią
w pograniczu i pośrednio stwarzają szanse dla rozwoju społeczności lokalnych
i regionalnych.
Szósty rozdział, stanowiący zasadniczy trzon pracy, poświęcony został
analizie realizowanej współpracy transgranicznej na polskich pograniczach
z uwzględnieniem jej wpływu na rozwój lokalny i regionalny. Wyodrębniłem w nim
kilka podrozdziałów w celu uporządkowania wywodu. Opisując w pierwszym z nich
współpracę transgraniczną na szczeblu lokalnym, skupiłem się na współpracy gmin
i innych struktur, których charakter pozostawał jednak wybitnie lokalny. Posługiwałem
się tu głównie przykładami z pogranicza polsko-niemieckiego, gdyż długie tradycje
współpracy oraz jej intensywność pozwalają poprawnie wnioskować. Celowo
pominąłem współpracę na poziomie euroregionów, gdyż uznałem, że należy tą
najbardziej zinstytucjonalizowaną formę współpracy omówić odrębnie ukazując jej
specyfikę, która tak do końca nie pozwala moim zdaniem zakwalifikować
euroregionów do tego najniższego szczebla współpracy. W podrozdziale drugim do
analizy współpracy transgranicznej na poziomie regionalnym wybrałem trzy
województwa: dolnośląskie, śląskie i lubelskie. Wybór tych regionów był
podyktowany kryterium przestrzennym, czyli wyborem województwa z pogranicza
zachodniego, które obejmuje obszar o najdłuższych w przypadku Polski tradycjach
współpracy transgranicznej (przypomnieć należy, że pierwszy Euroregion powstał na
obszarze, które obecnie obejmuje województwo dolnośląskie), województwa
śląskiego reprezentującego region umiejscowiony prawie centralnie na pograniczu
południowym oraz województwa lubelskiego jako „reprezentanta” z pogranicza
wschodniego. Trzeci podrozdział, tak jak wspomniałem już wcześniej, zawiera
analizę euroregionów funkcjonujących na polskich pograniczach. Zrezygnowałem
z opisywania wszystkich struktur z osobna, gdyż z racji obszerności problematyki,
byłoby to technicznie niemożliwe, a z drugiej strony także zbędne metodologicznie.
Uznałem zatem, że najlepszym ujęciem będzie syntetyczne przedstawienie cech
polskich euroregionów z uwzględnieniem ich szczególnej roli w rozwoju społeczności
lokalnych i regionalnych. W kolejnej części szóstego rozdziału skupiłem się na
efektach jakie przynosi współpraca transgraniczna dla społeczności lokalnych
i regionalnych. W tym celu ponownie posłużyłem się przykładem pogranicza polskoniemieckiego,
jako najbardziej zaawansowanego w tej współpracy. Wyodrębniając
aspekty społeczno-kulturalny, gospodarczy, infrastrukturalny i związany z ochroną
środowiska starałem się znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących pytań takich jak
m.in.: czy dzięki współpracy kulturalnej, organizowaniu wspólnych przedsięwzięć
i imprez masowych przełamywane są wzajemne stereotypy, jak wygląda kwestia
nauki języka sąsiada, czy wymiana międzyszkolna, w jaki sposób liczba przejść
granicznych, standard sieci komunikacyjnych i ich lokalizacja wpływają na
intensywność kontaktów społeczności lokalnych i regionalnych, w jaki sposób
budowa oczyszczalni ścieków przyczynia się do podnoszenia standardów życia
mieszkańców itp. W celu dopełnienia obrazu odrębny fragment poświęciłem
zidentyfikowaniu zjawisk niepożądanych, które mogą zakłócać i utrudniać rozwój
społeczności lokalnych i regionalnych. Takich barier i zjawisk niekorzystnych jest
wiele, wystarczy podać chociażby parę przykładów: bariery natury społecznej
(np. uprzedzenia, stereotypy, obawy przed dominacją strony niemieckiej), bariery
natury ekonomicznej (np. asymetrie rozwojowe, dostęp do finansowych środków
wsparcia, peryferyjność obszarów, które tracą fundusze na rzecz wielkich metropolii),
bariery organizacyjne i prawne (np. niekompatybilne przepisy prawne i kompetencje
samorządów po obu stronach granicy, brak doświadczenia strony polskiej w realizacji
instytucjonalnej współpracy).
Wreszcie ostatni rozdział pracy stanowi niejako dopełnienie pozostałych.
Oparty został o badania empiryczne jakie prowadzono na polskich pograniczach
w ostatnich latach (zwłaszcza od połowy lat 90. ubiegłego wieku), a także własne
badania, jakie przeprowadziłem przygotowując dysertację. Wydaje mi się, że właśnie
społeczna percepcja współpracy transgranicznej pozwala na faktyczną ocenę
znaczenia tej współpracy w rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, stąd tak
ważna wydaje mi się analiza wyników przeprowadzonych badań.
Treść pracy została wzbogacona tabelami, wykresami i rysunkami. W nich
czytelnik znajdzie między innymi ważne dane statystyczne, ilustrację wyników
dotychczasowych badań, a także badań własnych autora oraz wiele innych informacji
związanych z tematyką pracy.
Na zakończenie pragnę dodać, iż współpraca transgraniczna w swym
kształcie jaki mieliśmy okazję dotychczas obserwować przedstawia obraz
niezmiernie złożony, który nie poddaje się łatwym ocenom. W tej sytuacji autor zdaje
sobie sprawę, iż jedynie dokłada skromną cząstkę do dotychczasowego dorobku
w tej dziedzinie i ma nadzieję, że swoją pracą przyczyni się do lepszego zrozumienia
poruszanej problematyki i pomoże w usystematyzowaniu obszaru badawczego. |