DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.advisor | Gutkowska, Barbara | - |
dc.contributor.author | Chromik, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2018-07-17T05:55:07Z | - |
dc.date.available | 2018-07-17T05:55:07Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/5377 | - |
dc.description.abstract | W niniejszej pracy przedstawiam sylwetkę Ireneusza Iredyńskiego. Twórczość Ireneusza Iredyńskiego, niegdyś sławnego i czytanego również z powodów pozaliterackich, staje się dziś, po niemal trzydziestu latach od jego śmierci w 1985 r., ponownie obecna w świadomości czytelniczej. Pisarstwo Iredyńskiego, czerpiącego z wielu poetyk (m.in. symbolistów, naturalistów, a także katastrofistów), powstało na styku oddziaływania dwóch zgoła różnych kierunków – modernizmu i postmodernizmu. Był twórcą wszechstronnym: prozaikiem, poetą, dramaturgiem oraz autorem słuchowisk radiowych i scenarzystą. W każdej dziedzinie artystycznej działalności wykazywał się sporym talentem w konstruowaniu opowieści o człowieku trudnej epoki. Tragizm pisarza oraz jego rówieśników polegał na ambiwalentnych odczuciach, jakie żywili do świata: od próby czynnego uczestniczenia w nim, zrozumienia i oswojenia do jego absolutnej negacji. We wszystkich przywołanych w pracy utworach Iredyńskiego pojawiają się oraz nieustannie przenikają mimetyczne i kreacyjne gesty autora – niezwykle utalentowanego, a także bacznego obserwatora swojej epoki. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.subject | Ireneusz Iredyński | pl_PL |
dc.subject | kreacjonizm | pl_PL |
dc.subject | mimetyzm | pl_PL |
dc.title | Między mimetyzmem a kreacjonizmem : o prozie i dramaturgii Ireneusza Iredyńskiego | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Rozprawy doktorskie (W.Hum.)
|