Abstrakt: | Niniejsza rozprawa rozpatruje problem aktualności eutyfroniki w trzech rozdziałach.
Przedmiotem pierwszego rozdziału są analizy z zakresu metodologii wykorzystywanej w pracy
jak również prezentacja głównych założeń eutyfroniki w perspektywie jej aktualności.
W pierwszej części przedstawiono także podstawowe pojęcia z zakresu omawianej koncepcji,
poszerzając płaszczyznę rozważań o model strukturalny eutyfroniki. W rozdziale tym
uwzględniono elementy historycznego rozwoju techniki jak również przeanalizowano takie
pojęcia jak: tymiczno-froniczna strona człowieka i cywilizacji, etyka prostomyślności, poręczenie
moralne, adaptacja człowieka do cywilizacji, recentywistyczne ujęcie aktualności.
W drugim rozdziale dokonano zestawienia eutyfroniki wraz z różnorodnymi typami filozofii
techniki. Odwołano się w nim do dzieł A. Tofflera, J. Fourasriego oraz L. Mumforda, gdyż
koncepcja eutyfroniki systematycznie nawiązuje do rozważań tychże filozofów. Drugą część
pracy rozszerzono także o myślicieli takich jak F. Fukuyama oraz M. Kaku w celu uściślenia
badań nad koncepcją eutyfroniki w aspekcie współczesnej refleksji naukowej. Celem rozdziału
jest ujęcie perspektywiczne eutyfroniki w odwołaniu do aktualnych zagadnień filozofii
techniki. Przedmiotem trzeciego rozdziału jest szczegółowa analiza aktualności eutyfroniki
przy szczególnym uwzględnieniu metodologii diagnostycznej, prognostycznej i aktualizacyjnej
w kontekście rozważań nad etyką prostomyślności. W rozdziale tym podjęto się próby rozstrzygnięcia
hipotezy, w myśl której eutyfronika jest aktualną koncepcją filozoficzną. Rozważania
te zostały ponadto rozszerzone o hipotezy dodatkowe, głoszące, iż koncepcja eutyfroniki
jest ważna dla współczesnej cywilizacji techniki, jak również, że eutyfronika powinna być
nadal rozwijana wobec permanentnego rozwoju cywilizacji. |