Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/5590
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.advisorGłębocka, Alicja-
dc.contributor.authorWieteska, Aleksandra-
dc.date.accessioned2018-07-26T11:43:48Z-
dc.date.available2018-07-26T11:43:48Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/5590-
dc.description.abstractZaprezentowane w niniejszej pracy badania dotyczyły kilku zagadnień. Pierwszym zagadnieniem było określenie, jaki jest emocjonalny, poznawczy i behawioralny wizerunek ciała dorastających dziewcząt i chłopców w trzech fazach adolescencji. Przeprowadzone badania potwierdziły, że dziewczęta, w porównaniu z chłopcami cechuje bardziej negatywny wizerunek ciała. Mimo tego, dorastający chłopcy również doświadczają dyskomfortu związanego z własnym ciałem i podejmują różne metody zmiany ciała w celu podniesienia własnej atrakcyjności. Drugim zagadnieniem było zbadanie roli różnych aspektów relacji rówieśniczych w rozwoju wizerunku ciała młodzieży. Przeprowadzone badania pozwoliły na wyłonienie predyktorów rozwoju pozytywnego i negatywnego wizerunku ciała dorastających dziewcząt i chłopców. Negatywny wizerunek ciała dorastających dziewcząt kształtuje się głównie pod wpływem uwewnętrznionej krytyki wyglądu ze strony rówieśników. Dla rozwoju wizerunku ciała chłopców mają znaczenie zarówno spostrzegana krytyka rówieśników, jak i komplementowanie wyglądu przez rówieśników. Spostrzegana krytyka wyglądu wiąże się z negatywnym wizerunkiem ciała adolescentów. Spostrzegana krytyka wyglądu, a także komplementowanie wyglądu motywują adolescencyjnych chłopców do zmiany swojego ciała. Odkryto również, że krytyczna ocena wyglądu innych osób i przyglądanie się temu, jak wyglądają rówieśnicy, wpływa zwrotnie na podejmowanie różnych praktyk zmiany ciała. Zależność tę odnotowano w przypadku stosowania zabiegów kosmetycznych, operacji plastycznych i kupowania nowych ubrań. Wsparcie emocjonalne rówieśników nie odgrywało tak wielkiej roli w kształtowaniu obrazu ciała młodzieży, jak przypuszczano. Poszczególne typy wsparcia informacyjnego rówieśników wpływały zarówno na rozwój pozytywnego, jaki i negatywnego wizerunku ciała adolescentów. Pozytywne znaczenie miało spostrzeganie konstruktywnego doradzania diet i spostrzeganie doradzania wsparcia ekspertów oraz spostrzeganie doradzania sportu przez rówieśników. Z kolei spostrzeganie destruktywnego doradzania diet i suplementów diety przez rówieśników wiązało się z rozwojem negatywnego wizerunku ciała dorastających dziewcząt i chłopców, głównie z podejmowaniem przez nich różnych metod zmiany wyglądu. Uzyskane wyniki badań przybliżyły zrozumienie skomplikowanych zależności między relacjami rówieśniczymi a kształtowaniem się wizerunku ciała młodzieży. Przeprowadzone badania pokazały różnice w doświadczeniach z rówieśnikami dorastających dziewcząt i chłopców oraz ich wpływ na rozwój obrazu własnego ciała.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.subjectotyłośćpl_PL
dc.subjectbulimiapl_PL
dc.subjectobraz ciałapl_PL
dc.subjectnastolatkipl_PL
dc.subjectodżywianiepl_PL
dc.titleRola rówieśników w kształtowaniu wizerunku ciała adolescentówpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesispl_PL
Pojawia się w kolekcji:Rozprawy doktorskie (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Wieteska_Rola_rowiesnikow_w_kształtowaniu_wizerunku.pdf5,73 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.