DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Dzienniak-Pulina, Daniela | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-06T11:25:32Z | - |
dc.date.available | 2018-09-06T11:25:32Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | K. Wódz, D. Nowalskiej-Kapuścik, G. Libora (red.), "Peryferie społeczne w teorii i badaniach empirycznych" (S. 101-111). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788380125865 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380125872 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/6049 | - |
dc.description.abstract | Fotografia od początków swego istnienia wzbudzała zainteresowanie badaczy
nauk społecznych, ponieważ pozwalała utrwalić w formie obrazu to, co
stanowiło istotę ich dociekań i czynić je bardziej prawdziwymi. Unaoczniała
opisywane fakty. Obraz fotograficzny uważany był za dokładne odzwierciedlenie
rzeczywistości. Postęp w zmniejszaniu rozmiarów aparatów fotograficznych
– a co za tym idzie – uczynienie ich bardziej przenośnymi, pozwoliły wyjść
fotografii w teren i zastąpić rysunkowe ilustracje w czasopismach. Fotografia
stała się częścią opisu rzeczywistości, czy to przez fotografowanie krajobrazu,
rzeczy, czy ludzi. Dla nauk społecznych, a zwłaszcza dla antropologów, stała
się ważnym narzędziem dokumentacyjnym. Również dla socjologów stanowiła
coraz częściej element wykorzystywany w badaniach lub narzędzie badawcze,
aż do jej prawie całkowitego odrzucenia, gdy zarzucono fotografii, że niewystarczająco
spełnia kryteria naukowe. Ponieważ socjologia jako dyscyplina walczyła
o swe miejsce wśród nauk, przez wiele lat fotografia i socjologia wizualna były
traktowane raczej marginalnie. Poniekąd do tej pory badania wykorzystujące
materiał wizualny jako narzędzie badawcze przyjmowane są z pewnym sceptycyzmem.
Do pewnego stopnia przyczyniło się do tego wcześniejsze przypisywanie
fotografii odtwarzania „prawdziwego” obrazu, gdy w ową „prawdziwość
i rzetelność” zaczęto wątpić. W pewnym momencie zaczęto raczej doszukiwać
się w niej fałszerstw i manipulowania obrazem, następnie fragmentaryczności
i wybiórczości, subiektywnego wyboru, oglądu i odbioru. Niektóre z owych
zastrzeżeń w dobie dzisiejszego rozwoju techniki zyskały dodatkową moc,
gdyż dzięki różnym programom komputerowym posiadamy znaczne możliwości
ingerowania w uchwycony przez nas obraz. Zapewne te wszystkie dylematy
związane z wykorzystywaniem obrazu, w tym fotografii, w socjologii nigdy do
końca nie zostaną rozstrzygnięte. Nie zmienia to jednak faktu, iż fotografia, jak
i wszelkie inne materiały wizualne, wydają się być nieodzownymi towarzyszami naukowych dociekań. Dla socjologii czy antropologii stanowią one bogate
źródło informacji, wiedzy i mogą być wykorzystywane zarówno jako materiał
badawczy, narzędzie, jak i sposób prezentacji wyników badań. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.subject | bieda | pl_PL |
dc.subject | funkcje społeczne fotografii | pl_PL |
dc.title | Społeczne funkcje fotografii biedy | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|