Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/6049
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDzienniak-Pulina, Daniela-
dc.date.accessioned2018-09-06T11:25:32Z-
dc.date.available2018-09-06T11:25:32Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationK. Wódz, D. Nowalskiej-Kapuścik, G. Libora (red.), "Peryferie społeczne w teorii i badaniach empirycznych" (S. 101-111). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788380125865-
dc.identifier.isbn9788380125872-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/6049-
dc.description.abstractFotografia od początków swego istnienia wzbudzała zainteresowanie badaczy nauk społecznych, ponieważ pozwalała utrwalić w formie obrazu to, co stanowiło istotę ich dociekań i czynić je bardziej prawdziwymi. Unaoczniała opisywane fakty. Obraz fotograficzny uważany był za dokładne odzwierciedlenie rzeczywistości. Postęp w zmniejszaniu rozmiarów aparatów fotograficznych – a co za tym idzie – uczynienie ich bardziej przenośnymi, pozwoliły wyjść fotografii w teren i zastąpić rysunkowe ilustracje w czasopismach. Fotografia stała się częścią opisu rzeczywistości, czy to przez fotografowanie krajobrazu, rzeczy, czy ludzi. Dla nauk społecznych, a zwłaszcza dla antropologów, stała się ważnym narzędziem dokumentacyjnym. Również dla socjologów stanowiła coraz częściej element wykorzystywany w badaniach lub narzędzie badawcze, aż do jej prawie całkowitego odrzucenia, gdy zarzucono fotografii, że niewystarczająco spełnia kryteria naukowe. Ponieważ socjologia jako dyscyplina walczyła o swe miejsce wśród nauk, przez wiele lat fotografia i socjologia wizualna były traktowane raczej marginalnie. Poniekąd do tej pory badania wykorzystujące materiał wizualny jako narzędzie badawcze przyjmowane są z pewnym sceptycyzmem. Do pewnego stopnia przyczyniło się do tego wcześniejsze przypisywanie fotografii odtwarzania „prawdziwego” obrazu, gdy w ową „prawdziwość i rzetelność” zaczęto wątpić. W pewnym momencie zaczęto raczej doszukiwać się w niej fałszerstw i manipulowania obrazem, następnie fragmentaryczności i wybiórczości, subiektywnego wyboru, oglądu i odbioru. Niektóre z owych zastrzeżeń w dobie dzisiejszego rozwoju techniki zyskały dodatkową moc, gdyż dzięki różnym programom komputerowym posiadamy znaczne możliwości ingerowania w uchwycony przez nas obraz. Zapewne te wszystkie dylematy związane z wykorzystywaniem obrazu, w tym fotografii, w socjologii nigdy do końca nie zostaną rozstrzygnięte. Nie zmienia to jednak faktu, iż fotografia, jak i wszelkie inne materiały wizualne, wydają się być nieodzownymi towarzyszami naukowych dociekań. Dla socjologii czy antropologii stanowią one bogate źródło informacji, wiedzy i mogą być wykorzystywane zarówno jako materiał badawczy, narzędzie, jak i sposób prezentacji wyników badań.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectbiedapl_PL
dc.subjectfunkcje społeczne fotografiipl_PL
dc.titleSpołeczne funkcje fotografii biedypl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Dzienniak_Pulina_Spoleczne_funkcje_fotografii_biedy.pdf380,94 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons