DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Gajdzica, Zenon | - |
dc.contributor.author | Bełza, Magdalena | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-07T11:09:48Z | - |
dc.date.available | 2018-09-07T11:09:48Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Z. Gajdzica, M. Bełza (red.), "Inkluzja edukacyjna : idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej" (S. 9-10). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2391-9973 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/6066 | - |
dc.description.abstract | Ekonomiczne, polityczne, religijne i kulturowe uwikłania inkluzji społecznej
(i ich praktycznych desygnatów w postaci działań na jej rzecz) obciążają merytoryczną
dyskusję nad edukacyjnym wymiarem włączania. Obciążenie to jednak,
z pozoru utrudniające jej klarowną implementację w wymiar teorii i praktyk edukacyjnych,
po głębszym namyśle, dostarczyć może wartościowych inspiracji. Ich
poszukiwanie, identyfikacja i osadzenie w procesach wychowania, kształcenia i rehabilitacji
społecznej stanowi ważny wyznacznik doboru zagadnień podejmowanych
w przedłożonym tomie.
Edukacja inkluzyjna nie jest przejrzystym zespołem metod ukierunkowanych
na włączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w główny nurt
działań podejmowanych w przestrzeni szkoły. Jej istota osadzona jest głęboko
w niejednorodnych koncepcjach i ideologiach obarczonych kulturowo, ekonomicznie,
religijne, a szczególnie ostatnio – także politycznie. Trudno zatem podejmować
próby jej gruntownego oglądu teoretycznego oraz lokowania w praktykach edukacyjnych,
w oderwaniu od przemian społecznych i związanych z nimi odmiennych
poglądów na samą edukację uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
I chociaż prezentowane na dalszych stronach książki zagadnienia dotyczą przede
wszystkim edukacji dzieci i młodzieży z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego,
to kontekstowo nawiązują do wielu innych grup marginalizowanych społecznie.
Problematyka tomu, jakkolwiek gruntowanie ulokowana w pedagogice specjalnej
i socjologii niepełnosprawności, czerpie wiele z innych obszarów tematycznych
związanych z wielokulturowością, różnorodnością, wspólnotowością, podmiotowością.
To zaś pozwala rozszerzyć tradycyjny w edukacji dyskurs (zakorzeniony
w kategoriach dyskryminacji, wykluczania, marginalizowania) o kategorie Innego/
Obcego, folkloru, pogranicza, rezerwatu, emancypacji, społecznych ruchów włączających
– co czynią Autorzy tomu z nadzieją wzbogacenia dyskusji o nowe perspektywy.
Ważnym elementem treści książki są również zagadnienia porządkujące
problematykę w perspektywie sieci edukacyjnych, wsparcia, modeli włączania oraz przeglądu badań nad opisywanymi praktykami społecznymi. To zaś stanowi wstęp
do zaprezentowania wybranych, praktycznych aspektów edukacji inkluzyjnej, ulokowanych
w danych empirycznych.
W pracy nie brakuje rozbieżnych koncepcji oraz przeciwnych poglądów na istotę
i rolę edukacji włączającej, prezentowanych z odmiennych perspektyw i ukonstytuowanych
na zróżnicowanych doświadczeniach. Część z nich nawiązuje do idei,
koncepcji oraz przeświadczeń już wyrażonych w naukowym piśmiennictwie, inne
stanowią jego rozszerzenie, ugruntowanie lub falsyfikację. Dziękując Autorom za
ich prezentację, wyrażamy nadzieję, że przysłużą się one wzbogacaniu teorii edukacyjnego
włączania (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnościami) oraz będą stanowiły
wkład w rozwój praktyki. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych T. 22 (1/2016); | - |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | integracja szkolna | pl_PL |
dc.subject | edukacja włączająca | pl_PL |
dc.subject | edukacja inkluzyjna | pl_PL |
dc.title | Wprowadzenie | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|