DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Rauszer, Michał | - |
dc.contributor.author | Studnicki, Grzegorz | - |
dc.date.accessioned | 2018-10-04T10:43:08Z | - |
dc.date.available | 2018-10-04T10:43:08Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Studia Etnologiczne i Antropologiczne, T. 16 (2016), s. 9-11 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1506-5790 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/6465 | - |
dc.description.abstract | Za każdym razem, kiedy żegnamy się z jakimś paradygmatem, obszarem badawczym, warunkiem praktykowania antropologii czy w ogóle z historią, szybko okazuje się, że wraca to w innej, nowej formie i niekoniecznie jako farsa, jak powiedziałby klasyk myśli społecznej. Wraz z osławionym „końcem historii”
Francisa Fukuyamy mieliśmy oto przejść do pozbawionego społecznych tarć społeczeństwa
liberalnego, kształtowanego przez odniesienie do indywiduum, jako punktu wyjścia polityki i społecznego zarządzania. Choć polityka i ekonomia nadal są oparte na tym indywidualistycznym paradygmacie, to można dostrzec symptomy próby budowania wspólnotowości na nowo. Próby te dodatkowo są wzmacniane przez permanentny już kryzys finansowy, który rozpoczął się w 2008 roku, czy trzaskający w szwach uniwersalizm europejski. Tutaj z punktu widzenia antropologa pojawia się pierwsza kwestia, a mianowicie: jak powiązać
te globalne procesy z lokalnymi formami wytwarzania tożsamości czy wspólnotowości?
Trudno doszukiwać się bezpośredniego oddziaływania transakcji finansowych dokonywanych tysiące kilometrów od Polski na swoistą wspólnotowość użytkowników ogródków działkowych i walki o ich utrzymanie. To, co łączy oba procesy, to wpisanie w globalne przemiany wzajemnego splotu ekonomii, kultury i ideologii, dla których punktem odniesienia jest „rentowność”. Pojawia się tutaj oczywiście problem zaangażowania antropologa w badania, a jest to problem nie tyle etyki badawczej, ile etyki badających, a więc tego, jaki zbiór wartości będą oni
podzielać. Tak zwany zwrot zaangażowany w antropologii i badaniach etnograficznych został już w Polsce zasygnalizowany i coraz częściej traktuje się go jako podstawowy paradygmat. W niniejszej publikacji proponujemy przyjrzeć się tej zmianie między innymi od strony próby zaprzęgnięcia do badań etnograficznych
praktyk artystycznych oraz animacyjnych. […] | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | etnologia | pl_PL |
dc.subject | antropologia | pl_PL |
dc.subject | animacja | pl_PL |
dc.title | Od redakcji | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE)
|