Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/6712
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.advisorLubocha-Kruglik, Jolanta-
dc.contributor.advisorKapela, Ewa-
dc.contributor.authorBiczak, Swietłana-
dc.date.accessioned2018-10-15T12:41:13Z-
dc.date.available2018-10-15T12:41:13Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/6712-
dc.description.abstractCelem pracy jest opis językowych mechanizmów komizmu w twórczości Michaiła Żwanieckiego – współczesnego rosyjskiego pisarza i satyryka cieszącego się dużą popularnością. Michaił Żwaniecki wykorzystuje w swojej twórczości bogaty wachlarz środków budowania komizmu. Liczne przykłady odchyleń od normy w jego utworach nie są przypadkowe. Wszystkie rodzaje gier językowych i naruszenie obowiązujących norm realizują określone cele komunikacyjne związane z realizacją funkcji perswazyjnej, tj. z wywieraniem wpływu na odbiorcę. Autor wykorzystuje komizm w charakterze potężnej broni, ponieważ śmiech jest jednym z najbardziej skutecznych środków oddziaływania społecznego. Prezentowana monografia składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia i bibliografii. Rozdział pierwszy ma charakter teoretyczny. Przedstawiono w nim istotne dla pracy podstawowe teorie komizmu oraz jego odmiany. Podjęto w nim również próbę charakterystyki utworów Michaiła Żwanieckiego w aspekcie mechanizmów komizmu, zwrócono ponadto uwagę na istotne cechy jego idiostylu. Rozdział drugi poświęcony jest opisowi przejawów komizmu sytuacyjnego. Podkreślono w nim również znaczenie elementów pozajęzykowych, które mogły mieć wpływ na wybór przez pisarza określonych środków budowania efektów humorystycznych. W rozdziale trzecim przedstawiono wyniki analizy językowych mechanizmów komizmu w wybranych utworach M. Żwanieckiego z lat 1960–2010. Jak wykazały przeprowadzone badania, jednym z najbardziej charakterystycznych dla Żwanieckiego sposobów osiągania efektu komicznego jest gra językowa, pod którą rozumiemy destrukcję normy językowej w celu stworzenia niekanonicznych form i struktur językowych. Przedmiotem rozważań w niniejszym rozdziale były również gry językowe oparte na mechanizmie ogólnokomicznym (paradoksy i powtórzenia), a także gry językowe przejawiające się na poszczególnych poziomach języka – fonetycznym, słowotwórczym i leksykalnym. W zakończeniu sformułowano najważniejsze wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz i nakreślono perspektywy dalszych badań.pl_PL
dc.language.isorupl_PL
dc.publisherKatowice : Uniwersytet Śląskipl_PL
dc.subjectŽvaneckij, Mihail Mihajlovič (1934- )pl_PL
dc.subjectgry językowepl_PL
dc.subjecthumorpl_PL
dc.subjectliteratura rosyjskapl_PL
dc.subjectkomizmpl_PL
dc.subjectsatyrapl_PL
dc.titleJazykovyje mehanizmy komizma v proizvedenijah Mihaila Zvaneckogopl_PL
dc.title.alternativeJęzykowe mechanizmy komizmu w utworach Michaiła Żwanieckiegopl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesispl_PL
Pojawia się w kolekcji:Rozprawy doktorskie (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Biczak_Jazykovyje_mehanizmy_komizma.pdf1,83 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.