Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/6823
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLamparska, Marzena-
dc.date.accessioned2018-10-19T07:10:16Z-
dc.date.available2018-10-19T07:10:16Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationActa Geographica Silesiana, [T.] 23 (2016), s. 57-66pl_PL
dc.identifier.issn1897–5100-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/6823-
dc.description.abstractCharakterystyczną cechą współ-czesnej gospodarki Europy są procesy dezindustrializacji. Zasoby materialne przemysłu tradycyjnego są likwidowane (co jest kosztowne) lub adaptowane dla turystyki, co daje nową szansę rozwoju tych regionów, które są z reguły w trudnej sy-tuacji ekonomicznej. Zatem intensywnie rozwija się tu turystyka postindustrialna, przypominająca rzeczywistość czasów rozwoju tradycyjnych zagłębi przemysłowych. Przykładem jest Górnośląskie Zagłębie Węglowe oraz Rybnicki Okręg Wę-glowy, gdzie w ramach procesów restrukturyzacji zlikwidowano wiele zakładów przemysłowych i kopalń węgla kamien-nego. Podobne procesy, chociaż o mniejszym natężeniu, zachodzą w ostrawsko-karwińskim regionie przemysłowym w pół-nocnych Czechach. Niektóre spośród obiektów przemysłowych i kopalń węgla kamiennego skupiają walory, które predes-tynują je do grupy zabytków dziedzictwa postindustrialnego: czeskie i polskie kopalnie pochodzące z XIX wieku, czy też stare koksownie i huty (np. Hlubina w Ostrawie-Witkowicach). Ideą tego artykułu jest stworzenie międzynarodowego post-industrialnego szlaku turystycznego na pograniczu polsko-czeskim. Proponowany szlak turystyczny biegnie z miejsco-wości Czerwionka-Leszczyny do Ostrawy i obejmuje dawne obiekty przemysłowe, stare kopalnie z maszynami parowymi, osiedla patronackie, koksownie, tereny hałd objętych sukcesją roślinności. Powstanie takiego szlaku pozwoli na popula-ryzację miejsc dziedzictwa postindustrialnego dla turystów z obu krajów i przyczyni się do rozwoju usług bazujących na turystyce. Szlak ten ma również znaczenie dla edukacji studentów kierunków technicznych, związanych z górnictwem i ochroną środowiska, ponieważ ilustruje zarówno dawne rozwiązania techniczne w górnictwie, jak i procesy renaturali-zacji zwałowisk. Miejsca zwiedzania zostały wybrane na podstawie jednolitych kryteriów, takich jak wiek obiektów, ich przydatność dla turystyki, dla edukacji, a także ze względu na ich oryginalność, autentyczność i unikatowość. Proponowa-ny szlak turystyczny połączy również polski Szlak Zabytków Techniki z ostrawskimi zabytkami i muzeami górnictwa.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectthe tourist routepl_PL
dc.subjectpost-industrial heritagepl_PL
dc.subjectUpper Silesia Coal Basinpl_PL
dc.subjectOstrava and Karvina industrial regionpl_PL
dc.titleThe post-industrial tourist route in Poland and The Czech Republic borderlandpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalActa Geographica Silesianapl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNP)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Lamparska_The_post_industrial_tourist_route_in_Poland.pdf1,46 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons