DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Lamparska, Marzena | - |
dc.date.accessioned | 2018-10-19T07:10:16Z | - |
dc.date.available | 2018-10-19T07:10:16Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Acta Geographica Silesiana, [T.] 23 (2016), s. 57-66 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1897–5100 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/6823 | - |
dc.description.abstract | Charakterystyczną cechą współ-czesnej gospodarki Europy są procesy dezindustrializacji. Zasoby materialne przemysłu tradycyjnego są likwidowane (co jest kosztowne) lub adaptowane dla turystyki, co daje nową szansę rozwoju tych regionów, które są z reguły w trudnej sy-tuacji ekonomicznej. Zatem intensywnie rozwija się tu turystyka postindustrialna, przypominająca rzeczywistość czasów rozwoju tradycyjnych zagłębi przemysłowych. Przykładem jest Górnośląskie Zagłębie Węglowe oraz Rybnicki Okręg Wę-glowy, gdzie w ramach procesów restrukturyzacji zlikwidowano wiele zakładów przemysłowych i kopalń węgla kamien-nego. Podobne procesy, chociaż o mniejszym natężeniu, zachodzą w ostrawsko-karwińskim regionie przemysłowym w pół-nocnych Czechach. Niektóre spośród obiektów przemysłowych i kopalń węgla kamiennego skupiają walory, które predes-tynują je do grupy zabytków dziedzictwa postindustrialnego: czeskie i polskie kopalnie pochodzące z XIX wieku, czy też stare koksownie i huty (np. Hlubina w Ostrawie-Witkowicach). Ideą tego artykułu jest stworzenie międzynarodowego post-industrialnego szlaku turystycznego na pograniczu polsko-czeskim. Proponowany szlak turystyczny biegnie z miejsco-wości Czerwionka-Leszczyny do Ostrawy i obejmuje dawne obiekty przemysłowe, stare kopalnie z maszynami parowymi, osiedla patronackie, koksownie, tereny hałd objętych sukcesją roślinności. Powstanie takiego szlaku pozwoli na popula-ryzację miejsc dziedzictwa postindustrialnego dla turystów z obu krajów i przyczyni się do rozwoju usług bazujących na turystyce. Szlak ten ma również znaczenie dla edukacji studentów kierunków technicznych, związanych z górnictwem i ochroną środowiska, ponieważ ilustruje zarówno dawne rozwiązania techniczne w górnictwie, jak i procesy renaturali-zacji zwałowisk. Miejsca zwiedzania zostały wybrane na podstawie jednolitych kryteriów, takich jak wiek obiektów, ich przydatność dla turystyki, dla edukacji, a także ze względu na ich oryginalność, autentyczność i unikatowość. Proponowa-ny szlak turystyczny połączy również polski Szlak Zabytków Techniki z ostrawskimi zabytkami i muzeami górnictwa. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | the tourist route | pl_PL |
dc.subject | post-industrial heritage | pl_PL |
dc.subject | Upper Silesia Coal Basin | pl_PL |
dc.subject | Ostrava and Karvina industrial region | pl_PL |
dc.title | The post-industrial tourist route in Poland and The Czech Republic borderland | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Acta Geographica Silesiana | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNP)
|