Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/7200
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrabowska, Barbara-
dc.contributor.authorMalinowska, Małgorzata-
dc.date.accessioned2018-11-23T07:41:41Z-
dc.date.available2018-11-23T07:41:41Z-
dc.date.issued2018-10-26-
dc.identifier.citationRoczniki Pedagogiczne, Vol 10, No 3 (2018), s. 5-24pl_PL
dc.identifier.issn2080-850X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/7200-
dc.descriptionParents and their children staying abroad can assimilate national culture and the culture of the country of residence. However, this does not exhaust the possibilities of education and socialization in the family. Qualitative research using the interview method was conducted in twenty-four Polish and two binational families residing in Ireland. The discussed research results allow to notice that the adopted model of introducing a child into culture differentiates the will to return to Polnd or to stay abroad. In the family, the child learns cultural scripts, meets the symbols of Polishness, gets to know a new culture. The family also provides positive examples of recognizing dissimilarity and to-lerance. Most of the surveyed parents try to make their children use both the cultural achievements of Poland and the country of residence. Key words: cultural socialization; emigration; Polish and binational families in Irelandpl_PL
dc.description.abstractRodzice a także ich dzieci przebywając na emigracji, mogą przyswajać kulturę narodową i kulturę kraju zamieszkania. Nie wyczerpuje to jednak możliwości wychowania i socjalizacji w rodzinie. Badania jakościowe z wykorzystaniem metody wywiadu przeprowadzono w dwudziestu czterech rodzinach polskich i dwóch binacjonalnych przebywających w Irlandii. Omówione wyniki badań pozwalają zauważyć, że przyjęty model wprowadzania dziecka w kulturę/y różnicuje chęć powrotu do kraju lub pozostania na emigracji. W rodzinie dziecko poznaje skrypty kulturowe, styka się z symbolami polskości, poznaje nową kulturę. Rodzina także dostarcza dziecku pozytywnych przykładów uznania odmienności, tolerancji. Większość badanych rodziców angażuje się w korzystanie przez ich dzieci z polskiego dorobku kulturowego, jak i kraju pobytu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectsocjalizacja kulturowapl_PL
dc.subjectrodziny polskie i binacjonalne w Irlandiipl_PL
dc.subjectemigracjapl_PL
dc.titleSocjalizacja kulturowa w rodzinach polskich i binacjonalnych w Irlandiipl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalRoczniki Pedagogicznepl_PL
dc.identifier.doi10.18290/rped.2018.10.3-1-
dc.description.referencesBIERZYŃSKA-SUDOŁ, M. (2013). Proces podtrzymywania tożsamości narodowej współczesnych mi-grantów polskich w przestrzeni Internetu (na przykładzie Wielkiej Brytanii i Irlandii 2004-2011). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. BOSKI, P., VAN DE VIJVER, F.J.R., HURME, H., & MILUSKA, J. (1999). Perception and evaluation of Polish cultural femininity in Poland, the USA, Finland, and the Netherlands. Cross-Cultural Research, 33, 131-161. Census 2016 Summary Results – Part 1. Published by the Central Statistics Office, Ireland 2017, http://www.cso.ie/en/media/csoie/releasespublications/documents/population/2017/Chapter_5_Diversity.pdf. GRAY, B. (2006). Migrant integration policy: a nationalist fantasy of management and control? The Irish Migration, Race and Social Transformation Review, 1, 118-138. KLIMEK, Ł. (2012). Polscy migranci mieszkający w Irlandii, ich strategie akulturacyjne i stosunek wobec integracji. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 3(38), 27-51. KŁOSKOWSKA, A. (1985). Kulturologiczna analiza biograficzna. Kultura i Społeczeństwo, 3, 3-29. KMITA, J. (1975). Homo sybolicus. W: J. KMITA (red.), Wartość, dzieło, sens. Szkice z filozofii kul-tury artystycznej (s. 86-96). Warszawa: KiW. KRUGER, H. (2000). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Wydawnictwo GWP. LINKA, A. (2014). Migracja jako podróż ku dorosłości: o głównych problemach rozwojowych dzie-ci-migrantów. Pedagogika Społeczna,1, 75-93. MALINOWSKA, M. (2017). Wychowanie dzieci w rodzinach polskich i binacjonalnych mieszkających w Irlandii. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. B. Grabowskiej. Cieszyn: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji. NIKITOROWICZ, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana. NIKITOROWICZ, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana. SMOLICZ, J.J. (1999). Współkultury Australii. Warszawa: Oficyna Naukowa. http://www.cso.ie/en/media/csoie/releasespublications/documents/population/2017/Chapter_5_Diversity.pdf.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Grabowska_Socjalizacja_kulturowa_w_rodzinach_polskich_i_binacjonalnych.pdf646,29 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons