Abstrakt: | Statystyki związane ze stanem czytelnictwa od lat budzą niepokój
w środowiskach związanych z książką. Dyskusje nad możliwymi działaniami
mogącymi wpłynąć pozytywnie na wzrost zainteresowania lekturą
toczą się więc nie tylko wśród bibliotekarzy, ale również nauczycieli, pedagogów
i wydawców, którzy coraz częściej podejmują współpracę mającą na
celu rozwinięcie i podtrzymanie kultury czytelniczej. Owocem tego interdyscyplinarnego
namysłu są kolejne publikacje poświęcone analizie najpoczytniejszych
tytułów oraz różnego rodzaju projektów promocji czytelnictwa.
Doskonałym przykładem pozostaje wydawana przez Wydawnictwo
Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich seria zatytułowana Nauka – dydaktyka
– praktyka, do której należy m.in. recenzowany tom.
Na publikację składa się dwanaście artykułów, podzielonych według
nadrzędnych kategorii wyznaczonych przez przyjętą perspektywę badawczą.
Część pierwsza poświęcona jest zatem funkcjonowaniu wybranych instytucji
związanych z promowaniem czytelnictwa, natomiast druga skupia się na
współczesnych badaniach nad literaturą kierowaną do dzieci i młodzieży.
Wśród autorów, zgodnie z ideą przyświecającą całej serii wydawniczej, znaleźli
się zarówno przedstawiciele środowiska naukowego, jak i praktycy,
dzięki czemu poruszane w książce problemy zyskują wszechstronny ogląd[…] |