dc.description.references | 1. Althusser L. (2006), Ideologia i aparaty ideologiczne państwa. Przeł. A. Staroń. Studenckie
Koło Filozofii Marksistowskiej, Uniwersytet Warszawski. Pobrane z: http://marksizm.
edu.pl/wydawnictwa/wspolczesna-mysl-marksistowska/louis-althusser/ideologie-
-i-aparaty-ideologiczne-panstwa.
2. Brookfield S. (2010), Learning Democratic Reason: The Adult Education Project of Jürgen
Habermas. W: M. Murphy, T. Fleming (red.), Habermas, Critical Theory, and Education.
Routledge: New York.
3. Burchell G. (1996), Liberal Government and Techniques of the Self. W: A. Barry, T. Osborne
N.S. Rose (red.), Foucault and Political Reason: Liberalism, Neo-Liberalism and
Rationalities of Government. The University of Chicago Press: Chicago.
4. Cooper B. (2010), Educating Social Workers for Lifeworld and System. W: M. Murphy,
T. Fleming (red.), Habermas, Critical Theory, and Education. Routledge: New York.
5. Cyboran B. (2017), Kształtowanie lokalnej polityki publicznej w duchu partycypacji
obywatelskiej jako przestrzeń doświadczania dorosłości, Edukacja Dorosłych, nr 1.
6. Cyboran B., Gierszewski D., (2014), Przestrzenie uczenia się dorosłych w ramach rewitalizacji
społecznej, Studia Dydaktyczne, nr 26.
7. Edwards R. (2008), Actively Seeking Subjects?. W: A. Fejes, K. Nicoll (red.), Foucault
and Lifelong Learning: Governing the Subject. Routledge: New York.
8. Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, PWN: Warszawa.
9. European Commission (2002), European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning,
Brussels.
10. Foucault M. (1980), Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings
1972‒1977. Edited. by C. Gordon, transl. C. Gordon et. al. Pantheon Books: New York.
11. Foucault, M. (1998), Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Przeł. T. Komendant.
Aletheia: Warszawa.
12. Foucault M. (1999a), Czym jest autor?. Przeł. M. P. Markowski. W: tenże, Powiedziane,
napisane. Szaleństwo i literatura. Wybór i opracowanie T. Komendant, Aletheia: Warszawa.
13. Foucault M. (1999b), Żywoty ludzi niegodziwych. Przeł. M.P. Markowski. W: tenże,
Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Wybór i opracowanie T. Komendant.
Aletheia, Warszawa.
14. Foucault M. (2000a), „Rządomyślność”. W: tenże, Filozofia, historia, polityka. Wybór
Pism. Wybór i opracowanie L. Rasiński. Przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, PWN: Warszawa
– Wrocław.
Edukacja dorosłych i learning... 57
15. Foucault M. (2000b), Seksualność i władza. W: tenże, Filozofia, historia, polityka. Wybór
Pism. Wybór i opracowanie L. Rasiński. Przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, PWN:
Warszawa – Wrocław.
16. Foucault M. (2002), Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Colège
de France 2 grudnia 1970. Słowo-obraz-terytoria: Gdańsk.
17. Gierszewski D. (2011), Edukacja na rzecz demokratycznego społeczeństwa. Edukacja
Dorosłych, nr 2.
18. Gierszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej. Wyd. Uniwersytetu
Jagiellońskiego: Kraków.
19. Giroux H., Searls-Giroux S. (2004), Take Back Higher Education. Race, Youth, and
the Crisis of Democracy in the Post-Civil Rights Era. Palgrave Macmillan: New York.
20. Habermas J. (1983), Krytyczne i konserwatywne zadania socjologii. W: tenże, Teoria
i praktyka, wybór i opracowanie S. Krasnodębski. Przeł. M. Łukasiewicz, Z. Krasnodębski,
PIW: Warszawa.
21. Habermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego. T. 1. Przeł. A.M. Kaniowski.
PWN: Warszawa.
22. Habermas J. (2002), Teoria działania komunikacyjnego T. 2. Przeł. A.M. Kaniowski.
PWN: Warszawa.
23. Jarvis P. (1993), Adult Education and the State: Towards a Politics of Adult Education.
Routledge: New York – London.
24. Joldersma C.W., Deakin Crick R. (2010), Citizenship, Discourse Ethics and an Emancipatory
Model of Lifelong Learning. W: M. Murphy, T. Fleming (red.), Habermas,
Critical Theory, and Education. Routledge: New York.
25. King S. (2009), Lśnienie, przeł. Z. Zinserling. Prószyński i S-ka: Warszawa.
26. Kohlberg L., Mayer R. (2000), Rozwój jako cel wychowania. Przeł. P. Kwieciński
i A. Nalaskowski. W: Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o edukacji. IBE: Warszawa.
27. Kostyło H. (2012), Rekonstrukcjonizm społeczny: wzajemność oddziaływań kultury
i edukacji. Forum Oświatowe, nr 2.
28. Kruszelnicki W. (2015a), Znaczenie teorii krytycznej dla uczenia się i nauczania dorosłych.
Edukacja Dorosłych, nr 2.
29. Kruszelnicki W. (2015b), Lifelong learning i poradoznawstwo w perspektywie krytycznej:
pedagogie konformizmu i rządomyślności. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja
2015, nr 1.
30. Kurantowicz E., Nizińska A. (2012), Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia
Ustawicznego. Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław.
31. Lambeir B. (2005), Education as Liberation: The Politics and Techniques of Lifelong
Learning. Educational Philosophy and Theory, vol. 37.
32. Lubrańska A. (2014), Edukacja dorosłych w aspekcie rozwoju zawodowego i realiów
współczesnego rynku pracy. Edukacja Dorosłych, nr 2.
33. Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w Andragogice.
Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław.
34. Maliszewski K. (2011), Implozja przestrzeni uczenia się. Edukacja Dorosłych, nr 2.
35. Marianowska A. (2017), Doświadczenie mobilności w programie Erasmus a szanse na
rynku pracy. Przegląd międzynarodowych raportów. Edukacja Dorosłych, nr 2.
36. Mills S. (2004), Discourse. Routledge: London.
37. Olssen M. (2008), Understanding the Mechanisms of Neoliberal Control: Lifelong
Learning, Flexibility and Knowledge Capitalism. W: A. Fejes, K. Nicoll (red.), Foucault
and Lifelong Learning: Governing the Subject. Routledge: New York.
38. Przybylska E. (2011), Tendencje w europejskiej edukacji dorosłych. Kultura i Edukacja,
nr 1.
39. Rose N.S. (1999), Inventing our Selves: Psychology, Power, and Personhood. Cambridge
University Press: Cambridge – New York.
40. Rutkowiak J. (2010), Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej?, [w:]
J. Rutkowiak, E. Potulicka, Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls: Kraków.
41. Sladek A. (2017), Kompetencje potrzebne studentom w okresie podwójnej tranzycji:
na rynek pracy i w dorosłość. Edukacja Dorosłych, nr 2.
42. Sośnicki K. (1964), Istota i cele wychowania. Nasza Księgarnia: Warszawa.
43. Torres C.A. (2013), Political Sociology of Adult Learning. Sense Publishers: Rotterdam.
44. UNESCO (Institute for Lifelong Learning), (2009), Global Report on Adult Learning
and Education, Hamburg.
45. World Bank, 2003. Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy: Challenges for
the Developing Countries. A World Bank Report. The International Bank for Reconstruction
and Development: Washington D.C. | pl_PL |