Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/7686
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKruszelnicki, Wojciech-
dc.date.accessioned2019-01-09T09:40:23Z-
dc.date.available2019-01-09T09:40:23Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationEdukacja Dorosłych, Nr 1 (2018), s. 41-58pl_PL
dc.identifier.issn1230-929X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/7686-
dc.description.abstractThe reckless promotion of competency-based education and training and the imposition of regulatory curriculum standards go hand in hand with similar attitudes among adult education scholars and experts who increasingly back off from envisaging adult learning as an area of human interaction where pedagogy finds its humanistic meaning and significance and where communicative rationality can be enacted and taught. Out of three basic interests of human knowledge and cognition – technical, practical and critical – adult education of our time tends to opt for realising only the technical one. This is due to the colonisation of the lifeworld by the imperatives of the system (Habermas) which remains blind to a human interest in self-formation, autonomy, emancipation, and gaining critical awareness. As the lifeworld system is colonised, there emerge autonomous subsystems, such as global economies, markets, media, and business corporations. Operating relatively independently of state and democratic control, they impose instrumental rationality in sectors of key importance for viable democracy and subject education to its interests and standards. Through the use of manifold technologies of micro-power (Foucault), people are now “condemned to learn” – only to make profits, if not to subsist in uncertain times.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherAkademickie Towarzystwo Andragogicznepl_PL
dc.subjectadult educationpl_PL
dc.subjectlifelong learningpl_PL
dc.subjectsocial theory of Jürgen Habermaspl_PL
dc.subjectmodels of adult vocational educationpl_PL
dc.subjectMichel Foucaultpl_PL
dc.titleEdukacja dorosłych między systemem a światem życia : interwencje krytycznepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalEdukacja Dorosłychpl_PL
dc.description.references1. Althusser L. (2006), Ideologia i aparaty ideologiczne państwa. Przeł. A. Staroń. Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej, Uniwersytet Warszawski. Pobrane z: http://marksizm. edu.pl/wydawnictwa/wspolczesna-mysl-marksistowska/louis-althusser/ideologie- -i-aparaty-ideologiczne-panstwa. 2. Brookfield S. (2010), Learning Democratic Reason: The Adult Education Project of Jürgen Habermas. W: M. Murphy, T. Fleming (red.), Habermas, Critical Theory, and Education. Routledge: New York. 3. Burchell G. (1996), Liberal Government and Techniques of the Self. W: A. Barry, T. Osborne N.S. Rose (red.), Foucault and Political Reason: Liberalism, Neo-Liberalism and Rationalities of Government. The University of Chicago Press: Chicago. 4. Cooper B. (2010), Educating Social Workers for Lifeworld and System. W: M. Murphy, T. Fleming (red.), Habermas, Critical Theory, and Education. Routledge: New York. 5. Cyboran B. (2017), Kształtowanie lokalnej polityki publicznej w duchu partycypacji obywatelskiej jako przestrzeń doświadczania dorosłości, Edukacja Dorosłych, nr 1. 6. Cyboran B., Gierszewski D., (2014), Przestrzenie uczenia się dorosłych w ramach rewitalizacji społecznej, Studia Dydaktyczne, nr 26. 7. Edwards R. (2008), Actively Seeking Subjects?. W: A. Fejes, K. Nicoll (red.), Foucault and Lifelong Learning: Governing the Subject. Routledge: New York. 8. Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, PWN: Warszawa. 9. European Commission (2002), European Report on Quality Indicators of Lifelong Learning, Brussels. 10. Foucault M. (1980), Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972‒1977. Edited. by C. Gordon, transl. C. Gordon et. al. Pantheon Books: New York. 11. Foucault, M. (1998), Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Przeł. T. Komendant. Aletheia: Warszawa. 12. Foucault M. (1999a), Czym jest autor?. Przeł. M. P. Markowski. W: tenże, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Wybór i opracowanie T. Komendant, Aletheia: Warszawa. 13. Foucault M. (1999b), Żywoty ludzi niegodziwych. Przeł. M.P. Markowski. W: tenże, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Wybór i opracowanie T. Komendant. Aletheia, Warszawa. 14. Foucault M. (2000a), „Rządomyślność”. W: tenże, Filozofia, historia, polityka. Wybór Pism. Wybór i opracowanie L. Rasiński. Przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, PWN: Warszawa – Wrocław. Edukacja dorosłych i learning... 57 15. Foucault M. (2000b), Seksualność i władza. W: tenże, Filozofia, historia, polityka. Wybór Pism. Wybór i opracowanie L. Rasiński. Przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, PWN: Warszawa – Wrocław. 16. Foucault M. (2002), Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Colège de France 2 grudnia 1970. Słowo-obraz-terytoria: Gdańsk. 17. Gierszewski D. (2011), Edukacja na rzecz demokratycznego społeczeństwa. Edukacja Dorosłych, nr 2. 18. Gierszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego: Kraków. 19. Giroux H., Searls-Giroux S. (2004), Take Back Higher Education. Race, Youth, and the Crisis of Democracy in the Post-Civil Rights Era. Palgrave Macmillan: New York. 20. Habermas J. (1983), Krytyczne i konserwatywne zadania socjologii. W: tenże, Teoria i praktyka, wybór i opracowanie S. Krasnodębski. Przeł. M. Łukasiewicz, Z. Krasnodębski, PIW: Warszawa. 21. Habermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego. T. 1. Przeł. A.M. Kaniowski. PWN: Warszawa. 22. Habermas J. (2002), Teoria działania komunikacyjnego T. 2. Przeł. A.M. Kaniowski. PWN: Warszawa. 23. Jarvis P. (1993), Adult Education and the State: Towards a Politics of Adult Education. Routledge: New York – London. 24. Joldersma C.W., Deakin Crick R. (2010), Citizenship, Discourse Ethics and an Emancipatory Model of Lifelong Learning. W: M. Murphy, T. Fleming (red.), Habermas, Critical Theory, and Education. Routledge: New York. 25. King S. (2009), Lśnienie, przeł. Z. Zinserling. Prószyński i S-ka: Warszawa. 26. Kohlberg L., Mayer R. (2000), Rozwój jako cel wychowania. Przeł. P. Kwieciński i A. Nalaskowski. W: Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o edukacji. IBE: Warszawa. 27. Kostyło H. (2012), Rekonstrukcjonizm społeczny: wzajemność oddziaływań kultury i edukacji. Forum Oświatowe, nr 2. 28. Kruszelnicki W. (2015a), Znaczenie teorii krytycznej dla uczenia się i nauczania dorosłych. Edukacja Dorosłych, nr 2. 29. Kruszelnicki W. (2015b), Lifelong learning i poradoznawstwo w perspektywie krytycznej: pedagogie konformizmu i rządomyślności. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2015, nr 1. 30. Kurantowicz E., Nizińska A. (2012), Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia Ustawicznego. Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław. 31. Lambeir B. (2005), Education as Liberation: The Politics and Techniques of Lifelong Learning. Educational Philosophy and Theory, vol. 37. 32. Lubrańska A. (2014), Edukacja dorosłych w aspekcie rozwoju zawodowego i realiów współczesnego rynku pracy. Edukacja Dorosłych, nr 2. 33. Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w Andragogice. Wydawnictwo Naukowe DSW: Wrocław. 34. Maliszewski K. (2011), Implozja przestrzeni uczenia się. Edukacja Dorosłych, nr 2. 35. Marianowska A. (2017), Doświadczenie mobilności w programie Erasmus a szanse na rynku pracy. Przegląd międzynarodowych raportów. Edukacja Dorosłych, nr 2. 36. Mills S. (2004), Discourse. Routledge: London. 37. Olssen M. (2008), Understanding the Mechanisms of Neoliberal Control: Lifelong Learning, Flexibility and Knowledge Capitalism. W: A. Fejes, K. Nicoll (red.), Foucault and Lifelong Learning: Governing the Subject. Routledge: New York. 38. Przybylska E. (2011), Tendencje w europejskiej edukacji dorosłych. Kultura i Edukacja, nr 1. 39. Rose N.S. (1999), Inventing our Selves: Psychology, Power, and Personhood. Cambridge University Press: Cambridge – New York. 40. Rutkowiak J. (2010), Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej?, [w:] J. Rutkowiak, E. Potulicka, Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls: Kraków. 41. Sladek A. (2017), Kompetencje potrzebne studentom w okresie podwójnej tranzycji: na rynek pracy i w dorosłość. Edukacja Dorosłych, nr 2. 42. Sośnicki K. (1964), Istota i cele wychowania. Nasza Księgarnia: Warszawa. 43. Torres C.A. (2013), Political Sociology of Adult Learning. Sense Publishers: Rotterdam. 44. UNESCO (Institute for Lifelong Learning), (2009), Global Report on Adult Learning and Education, Hamburg. 45. World Bank, 2003. Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy: Challenges for the Developing Countries. A World Bank Report. The International Bank for Reconstruction and Development: Washington D.C.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kruszelnicki_Edukacja_doroslych_miedzy_systemem_a_swiatem_zycia.pdf1,07 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.