Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/7708
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŚlęczek-Czakon, Danuta-
dc.date.accessioned2019-01-09T12:49:31Z-
dc.date.available2019-01-09T12:49:31Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationZeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, Z. 123 (2018), s. 537-550pl_PL
dc.identifier.issn1641-3466-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/7708-
dc.description.abstractTransplantacje są metodą skuteczną, ale pełną niedostatków: np. brak narządów; presja na powiększenie możliwości pobierania narządów, niechęć rodziny do pobierania narządów od zmarłych. Po niezbędnym wprowadzeniu do problematyki transplantacji (rodzaje transplantacji, wybrane daty z historii transplantacji, najczęściej przeszczepiane narządy/tkanki) wskażę argumenty przemawiające za i przeciwko tezie o moralności transplantacji. Wątpliwości wobec transplantacji zgłaszają nieliczni bioetycy, większość uznaje, że moralny wymiar transplantacji jest oczywisty i niepodważalny. Krytycy twierdzą, że transplantacje zmieniają naszą moralność i jest to bardzo niepokojące. Rozpatrzę ich obawy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Politechniki Śląskiejpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjecttransplantacjepl_PL
dc.subjectmoralnośćpl_PL
dc.subjectbioetykapl_PL
dc.titleCzy transplantacje są przejawem zmian w moralności? Wątpliwości bioetykówpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalZeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzaniepl_PL
dc.identifier.doi10.29119/1641-3466.2018.123.37-
dc.description.references1. Belofsky N.(2014). Jak dawniej leczono, tłum. Siwek G. Warszawa: Wydawnictwo RM. 2. Biesaga, T, (2006). Wobec zgody domniemanej i zawłaszczania zwłok do transplantacji, Medycyna Praktyczna, 1. 3. Chamayou G. (2012). Podłe ciała. Eksperymenty na ludziach w XVIII i XIX wieku. Tłum. Thiel-Jańczuk K., Brodzińska J. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. 4. Duda J. (2004). Transplantacja w prawie polskim. Aspekty karnoprawne. Kraków: Kantor Wydawniczy „Zakamycze”. 5. Dziennik.pl (2018, 20.06). Anonim, Wzrosła liczba przeszczepów narządów w Polsce. Retrived from http://zdrowie.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/566822,wzrosla-liczba-przeszczepow-narzadow-w-polsce.html 6. http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C405550%2Cw-warszawie-przeprowadzono-pierwszy-w-polsce-tzw-przeszczep-lancuchowy.html 7. https://www.annalsoftransplantation.com/archives/issue/idIssue/835271 8. Jurewicz, J. (2012). Nielegalny obrót komórkami, tkankami i narządami ludzkimi. In: W. Pływaczewski, P. Chlebowicz (ed.), Nielegalne rynki. Geneza, skala zjawiska oraz możliwości przeciwdziałania (pp. 118-136). Olsztyn: Katedra Kryminologii i Polityki Kryminalnej, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. 9. Klimowicz, E. (1995). Moralne aspekty pobierania narządów do transplantacji. In: T. Szkołut (ed.), Nowoczesność i tradycja. Studia etyczne i estetyczne (pp.216-218). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 10. Kopania, J. (1991). Transplantacje – oznaka nowej moralności. Kwartalnik Filozoficzny,1. 11. Morciniec, P.(2018,08.22), Czy transplantacje to współczesny kanibalizm? Available online http://www.morciniec.trh. com.pl/joomla/pdf/str-neokanibal.pdf 12. Nielubowicz, J. (1969). Wypowiedź w dyskusji o transplantacji serca. Etyka, 4, p.31. 13. Nowacka, M. (2003). Etyka a transplantacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 14. Nowacka, M. (2009). Cztery sfery oddziaływania terapii transplantacyjnej: stan obecny i perspektywy. Diametros, 19, pp. 93 – 105.15. Nowacka, M. (2018, 08.23). Transplantacje (Przegląd zagadnień), Interdyscyplinarne Centrum Etyki, Bioetyka/etyka medyczna. Available online: http://www.incet.uj.edu.pl (23.02.2017). 16. Olejniczak E., and Kukieła B. (2012). Medialny obraz transplantacji ex mortuo a przepisy prawa. Folia Linguistica. 46, pp. 86-102. 17. PAP, Nauka w Polsce (2018,08,23). Anonim, W Warszawie przeprowadzono pierwszy w Polsce tzw. przeszczep łańcuchowy. Available online 18. Poltransplant (2017). Biuletyn Informacyjny Poltransplantu Nr 1 (25), maj 2017. Retrived from http://poltransplant.pl/Download/Biuletyn_2017.pdf. 19. Poltransplant (2018). Biuletyn Informacyjny Poltransplantu Nr 1 (26) czerwiec 2018. Retrived from http://poltransplant.pl/Download/Biuletyn_2018.pdf. 20. Poradnik zdrowie.pl.(2018, 08, 23) Majewska M. Przeszczep serca - wskazania. Ile się żyje po transplantacji serca? Retrived from http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/ uklad-krwionosny/przeszczep-serca-wskazania-ile-sie-zyje-po-transplantacji-serca_45015.html 21. Singer, P. (1997),O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej. Tłum. Alichniewicz A. Warszawa: Wydawnictwo 1997. 22. Szawarski, Z (1987).: Dwa modele etyki medycznej. In: Z. Szawarski (ed.): W kręgu życia i śmierci (pp. 9-26). Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza. 23. Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu. (2013).Transplantacja narządów. Aspekty medyczne, prawne i organizacyjne. Retrived from http://transplantacja.fundacjasccs.pl/ wp-content/uploads/2014/01/transplantacja-narządów-publikacja.pdf 24. Thomas, L.-V. (2001). Trup. Od biologii do antropologii. Tłum. Kocjan K. Warszawa: Wydawnictwo Łódzkie. 25. Wolniewicz, B. (1998). Filozofia i wartości, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego). 26. XIII Kongres Polskiego Towarzystwa Transplantacyjnego (2018, 08.23). „Annals of Transplantation” vol.22,2017. 27. Zalewska, A. (2016). Nadzwyczajna recepcja transplantacji. Jak dyskusja o etyce przeszczepów może zmienić nasz porządek kulturowy, Konteksty Kultury,13; doi:10.4467/23531991KK.16.006.5084pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Sleczek-Czakon_Czy_transplantacje_sa_przejawem_zmian_w_moralnosci.pdf626,86 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons