Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/7882
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWężowicz-Ziółkowska, Dobrosława-
dc.date.accessioned2019-01-22T07:03:37Z-
dc.date.available2019-01-22T07:03:37Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationHumanistyka i Przyrodoznawstwo, Vol. 24 (2018), s. 361-373pl_PL
dc.identifier.issn1234-4087-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/7882-
dc.description.abstractMemetyka to jedna ze współczesnych teorii kultury. Przyjmuje ona, że zasadniczym mechanizmem replikacji informacji pozagenetycznej jest naśladownictwo (Dawkins 1976), a życie społeczne i kultura to wynik podatności naszych umysłów na jednostki naśladownictwa – memy. Artykuł stanowi krytyczną syntezę stanowiska memetyków wobec ludzkiego mimetyzmu i przybliżając inne (filozoficzne, socjologiczne, antropologiczne, psychologiczne i neurobiologiczne) koncepcje naśladownictwa, zmierza do ugruntowania wyjściowej tezy memetyki, że człowiek jest zwierzęciem mimetycznym.pl_PL
dc.description.sponsorshipUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo UWMpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/*
dc.subjectmemypl_PL
dc.subjectmimesispl_PL
dc.subjectanthropospl_PL
dc.subjectDawkins, Tarde, Girardpl_PL
dc.titleMimesis i Anthropos albo o przymusie naśladownictwa. Dawkins – Tarde – Girardpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalHumanistyka i Przyrodoznawstwopl_PL
dc.identifier.doi10.31648/hip.2637-
dc.description.referencesBlackmore S. (2002), Maszyna memowa, przeł. N. Radomski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. Borkowski W., Nowak A. (2005), Wpływ społeczny jako model rozprzestrzeniania się memów, „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 9: 44–67. Dawkins R. (1996), Samolubny gen, przeł. M. Skoneczny, Prószyński i S-ka, Warszawa. Dawkins R. (2014), Kapłan Diabła. Opowieści o nadziei, kłamstwie, nauce i miłości, przeł. M. Lipa, Wydawnictwo Helion, Gliwice. Dennett D. (1991), Consciousness Explained, Little Brown, Boston. Gallese V. (2009), The Two Sides of Mimesis. Girard’s Mimetic Theory, Embodied Simulation and Social Identification, “Journal of Consciousness Studies” 16 (4): 21–44. Gazzaniga M. (2013), Kto tu rządzi – ja czy mój mózg? Neuronauka a istnienie wolnej woli, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot. Girard R. (1983), Rzeczy ukryte od założenia świata, przeł. M. Goszczyńska, „Literatura na świecie” 12: 296–308. Girard R. (1987), Kozioł ofiarny, przeł. M. Goszczyńska, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź. Girad R. (1993), Sacrum i przemoc, przeł. M i J. Plecińscy, Brama, Poznań. Girard R. (2006), Początki kultury, przeł. M. Romanek, Znak, Kraków. Grant G. (2005), Leksykon memetyczny, przeł. D. Wężowicz-Ziółkowska, J. Polakowska, „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 9: 69–77. Kulesza W. (2017), Efekt kameleona. Psychologia naśladownictwa, Scholar, Warszawa. Latour B. (2014), Gabriel Tarde and the End of the Social, [in:] The Social in Question. New Bearings in History and the Social Sciences, P. Joyce (ed.), Routledge, London: 117–132. Latour B. (2010), Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora- -sieci, przeł. A. Derra, K. Abriszewski, Universitas, Kraków. Marsden P. (2009), „Wirus kraksy” i śmierć Diany, przeł. M. Sośnicka, [w:] Infosfera. Memetyczne koncepcje kultury i komunikacji, D. Wężowicz-Ziółkowska (red.), WSZOP, Katowice.Marsden P. (2000), Forefathers of Memetics: Gabriel Tarde and the Laws of Imitation, “Journal of Memetics – Evolutionary Models of Information Transmission” 4, URL=http://cfpm.org/jom-emit/2000/vol4/marsden_p.html [accessed 7.08.2018]. Marsden P. (1997), Crash Contagion and the Death of Diana: Towards a Memetic Paradigm for Understanding Mass Behavior, URL=http://www.viralculture.com/diana. htm [accessed 7.08.2018]. Norman M.D., Hochberg F.G. (2005), The “Mimic Octopus” (Thaumoctopus mimicus n. gen. et sp.), a New Octopus from the Tropical Indo-West Pacific (Cephalopoda: Octopodidae), “Molluscan Research”25 (2): 57–70. Tarde G. (1895), Les lois de l’imitation, Sladkine, Paris. [Réimpr. de l’éd. de Paris, 2016]. Tatarkiewicz W. (1976), Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa. Urbańska A. (1997), Koncepcja mimesis Rene Girarda. „Etnografia Polska” XLI: 21–45. Wężowicz-Ziółkowska D. (2008), Moc narrativum. Idee biologii we współczesnym dyskursie humanistycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Wezowicz_Ziolkowska_Mimesis_i_Anthropos.pdf401,55 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons