Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/8308
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBogalecki, Piotr-
dc.date.accessioned2019-02-25T13:00:02Z-
dc.date.available2019-02-25T13:00:02Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationPrzestrzenie Teorii, Nr 29 (2018), s. 87-125pl_PL
dc.identifier.issn2450-5765-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/8308-
dc.description.abstractThe article covers wiersze-nadsłowne [“supra-verbal” poems] by Marian Grześczak written in the period of 1959–1963, which was one of the first specimens of concrete poetry in Poland. The main part comprises an elaborate analysis of a work titled Miasto: partytura [City: score] (previously called: Miasto, parodia [City, parody]). The text becomes a springboard for the presentation of original literary theoretical ideas concerning the links between the literary text and musical notation, and in doing so refers to the findings of authors such as G. Agamben and J. Derrida, as well as G. Deleuze and F. Guattari, but predominantly to Grześczak’s own commentaries, as one of the first Polish commentators of the international concrete poetry movement. The article also mentions sixteen unpublished poems, which were found in an archive of visual poems by Grześczak, whose analysis provides a basis for rejecting the notion pervading relevant literature of the “sporadic” and “insignificant” character of the poet’s concrete works. Thus, the article is an attempt at literary historical revision and a contribution to the re-interpretation of the history of concrete and experimental poetry in Poland.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectMarian Grześczakpl_PL
dc.subjectneo-avantgardepl_PL
dc.subjectconcrete poetrypl_PL
dc.subjectexperimental poetrypl_PL
dc.subjectmusical scorepl_PL
dc.subjectmusicpl_PL
dc.subjectcitypl_PL
dc.titleZ ducha muzyki? Czternaście wariacji o Mieście: partyturze i innych „wierszach nadsłownych” Mariana Grześczakapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalPrzestrzenie Teoriipl_PL
dc.identifier.doi10.14746/pt.2018.29.3-
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Bogalecki_Z_ducha_muzyki.pdf2,43 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons