Abstrakt: | W kulturze europejskiej muzykę uważa się za wyjątkowo bogatą sztukę i ujmuje
się ją przede wszystkim w kategoriach estetycznych. Jak mówi Ernest Fischer,
„Sztuka jest więc całością i zbiorem arcydzieł, treścią twórczej działalności
człowieka i ingerencją w jego zewnętrzne sprawy oraz otoczenia. Jest
niezbędna człowiekowi, aby mógł zrozumieć świat i to mocą zawartych w niej
czarów”. Muzyka poprzez swój akustyczny charakter stale była obecna w życiu
człowieka różnych kultur i epok, była i jest nadal duchową jego wartością.
Kształcące oraz wychowawcze cechy muzyki stanowią znaczący potencjał pedagogiczno-
artystycznych oddziaływań i mają wielkie znaczenie dla harmonijnego
rozwoju osobowości, a szczególnie młodego człowieka. Katarzyna Olbrycht
twierdzi, że: „Sztuka jest wyostrzonym doświadczeniem wartości przekazywanej
w określonej formie, odwołującym się podobnie jak działanie pedagoga,
głównie do wrażliwości na świat wartości. Wprowadza ona drugiego człowieka
zwanego odbiorcą sztuki w sferę intensywnego doświadczania tych wartości,
które przeżył, wybrał i wykreował artysta, tych, na które chciał »wskazać«,
a także tych, które w jego działaniu »wyostrzył« czas, kultura, aktualne konteksty”.
Podjęte treści w prezentowanym tomie trzecim Wartości w muzyce stanowią
zarys współczesnych kierunków badań nad wartościami w muzyce. |