Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9049
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrabowska, Barbara-
dc.date.accessioned2019-05-08T09:57:30Z-
dc.date.available2019-05-08T09:57:30Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationStudia Migracyjne – Przegląd Polonijny, nr 4 (2012), s. 39-56pl_PL
dc.identifier.issn0137-303X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/9049-
dc.descriptionKierownik projektu badawczego habilitacyjnego: Poczucie tożsamości młodzieży i jego uwarunkowania (studium polskiej mniejszości narodowej na Zaolziu w perspektywie porównawczej). Czas realizacji: 2010 – 2012; nr grantu: N N106 324339.pl_PL
dc.description.abstractKwestie poczucia tożsamości narodowej młodzieży są częścią szerszych badań prowadzonych wśród uczniów szkół średnich z polskim językiem nauczania w Republice Białorusi, na Ukrainie oraz w Republice Czeskiej. W niniejszym tekście rozważania skupię wokół zagadnień związanych z poznaniem miejsca identyfikacji narodowej w tożsamości wielowymiarowej. Omówię zatem wyniki badań dotyczących profili identyfikacyjnych dominujących wśród badanych. Kolejne kwestie związane będą z kryteriami decydującymi - zdaniem uczniów - o byciu polakiem. Strategie identyfikacyjne wiążą się z posiadaniem ojczyzny. Grzegorz Babiński dokonując operacjonalizacji tożsamości narodowej wskazuje na składnik ocenny - uznanie pewnych faktów za szczególnie ważne, własne. Poruszę również zatem kwestie deklaracji badanych dotyczące języka uznawanego przez nich za swój ojczysty. Założenia teoretyczne badań poczucia tożsamości młodych ludzi będących członkami polskich mniejszości narodowych - żyjących od wielu pokoleń poza granicami macierzy jest uwarunkowane szeregiem czynników. Teorią przydatną do ich uporządkowania jest Teoria Zachowań Tożsamościowych (TZT) Tadeusza Lewowickiego.pl_PL
dc.description.sponsorshipMinisterstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKomitet Badań nad Migracjami PANpl_PL
dc.relationN N106 324339pl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectszkoły z polskim językiem nauczaniapl_PL
dc.subjectprofile identyfikacyjnepl_PL
dc.subjectCzechypl_PL
dc.subjectBiałoruśpl_PL
dc.subjectUkrainapl_PL
dc.titleProfile identyfikacyjne uczniów ze szkół z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Czechachpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalStudia Migracyjne – Przegląd Polonijnypl_PL
dc.description.referencesT. Lewowicki, Problemy tożsamości narodowej – w poszukiwaniu sposobów uogólnionych ujęć kwestii poczucia tożsamości i zachowań z tym poczuciem związanych [w:] Edukacja a tożsamość etniczna, redaktor M. M. Urlińska, Toruń 1995, s. 51–63;pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Grabowska_Profile_identyfikacyjne_uczniow_ze_szkol.pdf562,93 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons