Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9060
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrabowska, Barbara-
dc.contributor.authorKania, Karolina-
dc.date.accessioned2019-05-09T07:12:25Z-
dc.date.available2019-05-09T07:12:25Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationLubelski Rocznik Pedagogiczny, T. 36, z. 3 (2017), s. 35-48pl_PL
dc.identifier.issn0137-6136-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/9060-
dc.description.abstractMigracje stanowią przedmiot licznych badań specjalistów różnych dyscyplin naukowych. Od niedawna w tej grupie znalazły się migracje o charakterze edukacyjnym realizowane przez kilkunastolatków. Uczniowie, zmieniając na określony czas kraj zamieszkania, świadomie podejmują zadania związane z poznaniem nowej kultury, języka, obyczajów czy zachowań. Przebywając w kraju odmiennym kulturowo podlegają akulturacji. Proces ten ma indywidualny charakter i przebieg oraz związany jest z odczuwaniem szoku kulturowego. Jak przebiega wyjazd na wymianę międzykulturową? Z jakimi wyzwaniami konfrontowani są uczniowie? W jaki sposób przezwyciężają napotkane trudności?pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/*
dc.subjectwymiany edukacyjnepl_PL
dc.subjectszok kulturowypl_PL
dc.subjectmłodzieżpl_PL
dc.subjectAFSpl_PL
dc.titleCodzienne zdziwienie? Uczestnicy wymian międzynarodowych wobec szoku kulturowegopl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalLubelski Rocznik Pedagogicznypl_PL
dc.identifier.doi10.17951/lrp. 2017.36.3.35-
dc.description.referencesAdler P. (1975). The transitional experience: An alternative view of culture shock. “Journal of Humanistic Psychology”, vol. 15, no. 4. Turner J. H. (1998). Socjalizacja. W: tegoż: Socjologia. koncepcje i ich zastosowanie. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.pl_PL
dc.description.referencesBerry J. (2006). Akulturacja: harmonijne życie pośród dwóch kultur. Tłum. A. Mleczko. “Rocznik Pedagogiczny”, z. 29.pl_PL
dc.description.referencesBoski P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Wydawnictwo Naukowe PWN, ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesChutnik M. (2007). Szok kulturowy – przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.pl_PL
dc.description.referencesGraves T. (1967). Psychological acculturation in a tri-ethnic community. „South Western Journal of Anthropology”, no 23. za: J. Berry (2006). Akulturacja: harmonijne życie pośród dwóch kultur. Tłum. A. Mleczko. “Rocznik Pedagogiczny”, z. 29.pl_PL
dc.description.referencesHuber J. (2014). Wprowadzenie. W: F. Brotto, J. Huber, K. Karwacka-Vögele, G. Neuner, R. Ruffino, R. Teutsc: Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich. Przygotowanie do życia w różnorodnym świecie. Rada Europy Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesKapiszewski A. (1980). Psychologiczne aspekty emigracji i asymilacji. W: H. Kubiak, A. K. Paluch (red.): Założenia teorii asymilacji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk.pl_PL
dc.description.referencesKwaśniewski K. (1982). Zderzenie kultur: tożsamość a aspekty konfliktów i tolerancji. PWN, Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesZhou Y., Jindal-Snape D., Topping K., Todman J. (2008). Theoretical models of culture shock and adaptation in international students in higher education. “Studies in Higher Education”, T. 33.pl_PL
dc.description.referencesVan Dyne L., Ang S., Koh C. K. S. (2009). Cultural intelligence. Measurement and scale development. W: M. A. Moodian (red.): Contemporary leadership and intercultural competence. Exploring the cross-cultural dynamics within organizations. Sage, Thousands Oaks.pl_PL
dc.description.referencesNowicka E. (1991). Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesOberg K. (1960). Culture shock: Adjustment to New cultural environments. „Practical Anthropology”, nr 7, s. 177–182. za: Grzymała-Moszczyńska J. (2014). Psychologiczne aspekty powrotów z emigracji – przegląd teoretyczny. „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” T. 40, nr 4(154).pl_PL
dc.description.referencesRuffino R. (2014). Edukacja międzykulturowa i wymiany uczniowskie. W: F. Brotto, J. Huber, K. Karwacka-Vögele, G. Neuner, R. Ruffino, R. Teutsc: Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich. Przygotowanie do życia w różnorodnym świecie. Rada Europy Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl_PL
dc.description.referencesTorbiorn I. (1982). Living Abroad: Personal Adjustment and Personnel Policy in the Overseas Setting (Wiley series on studies in occupational stress). John Wiley & Sons Ltd, New York.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (WSiNoE)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Grabowska_Codzienne_zdziwienie.pdf356,61 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons