Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/9339
Tytuł: | Talent pedagogiczny 2.0 (meandry aktualizacji) |
Autor: | Michalski, Łukasz M. |
Słowa kluczowe: | talent pedagogiczny; zmysł historyczny; osobowość nauczyciela; tradycja; ironia; szaleństwo |
Data wydania: | 2017 |
Wydawca: | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersyteut w Białymstoku |
Źródło: | Parezja, nr 1 (2017), s. 32-57 |
Abstrakt: | Tekst jest analizą przemian kategorii talentu pedagogicznego, będącej przedmiotem żywych analiz naukowych aż do lat 60. XX wieku – po tym czasie zainteresowanie kategorią nagle maleje. Trzy konteksty wyznaczają kolejne kroki wywodu. Pierwszy stanowią rozważania o ironii zaczerpnięte z twórczości Paula de Mana i Michała Pawła Markowskiego, dające przykład kategorii, której badanie niejako z definicji domaga się zerwania z wygłoszonymi wcześniej, przez innych badaczy poglądami na jej temat. Drugi przywołuje koncept szaleństwa pomysłu Michela Foucaulta, z którego wyzyskany zostaje motyw fenomenów kultury niebezpiecznie niknących. Trzecim są rozważania Thomasa Stearnsa Eliota na temat napięć między talentem poetyckim i tradycją. Pierwsze dwa konteksty profilują analizy rosnącego i gasnącego zainteresowania talentu pedagogicznego – na ich bazie kontekst trzeci uruchamia próbę aktualizacji kategorii, wiążąc ją z koniecznością rozwijania zmysłu historycznego i zdolnością budowania w wychowaniu panoramy ponadindywidualnej. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/9339 |
DOI: | 10.15290/parezja.2017.07.03 |
ISSN: | 2353-7914 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|