Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/952
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMałczak, Leszek-
dc.date.accessioned2018-03-06T13:25:45Z-
dc.date.available2018-03-06T13:25:45Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationPrzekłady Literatur Słowiańskich, T. 2, cz. 1 (2011), s. 106-121pl_PL
dc.identifier.issn1899-9417-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/952-
dc.description.abstractThere are two Polish translations of Andrić’s short story U musafirhani. First one by Maria Znatowicz-Szczepańska was published in 1937. Second one by Alija Dukanović, Bosnian who settled and lived in Poland, was published in 1966. The story presents two Bosnians communities: Catholics and Muslims. The analysis of these two translations shows that the Catholic community is stonger in the Polish translations than in the original text. This tendency is more clear in Znatowicz-Szczepańska’s work. On the one hand the position of Catholics is much better and on the other hand their dependence on Muslims is smaller, as it was in real and as it is shown in Andrić’s pieace. In Dukanović’s translation there is a tendency to present Muslims in a better way as well. They are not so primitive, demanding and ruthless. Differences between translations corresponde with the context they were written. In the period between two world wars there was an antiphaty for the Muslim part of Bosnia which was treated as a dangerous element, warlike and communistlike. After The Second World War, during Communist times, rules unitarist ideology and it wasn’t coreect to emphasis civilizations, religious and national differences. It helps to understand both strategies of translations, why Marija Znatowicz-Szczepańska is very familiar with Catholics and very distanced from Muslims and at the same time why Alija Dukanović presents Muslims in a better way. Znatowicz-Szczepańska’s way of translation we can treat as domestication, Dukanović’s one as foreignization with strong element of the manipulation.pl_PL
dc.description.sponsorshipUniwersytet Śląskipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectU musafirhanipl_PL
dc.subjectIvo Andrićpl_PL
dc.subjectAlija Dukanovićpl_PL
dc.subjectthe picture of Bosnian Catholicspl_PL
dc.subjectthe picture of Bosnian Muslimspl_PL
dc.subjecttranslationpl_PL
dc.subjectMaria Znatowicz-Szczepańskapl_PL
dc.titleObraz katolików i muzułmanów w polskich przekładach opowiadania Ivo Andricia U musafirhanipl_PL
dc.title.alternativeThe picture of Bosnian Catholics and Muslims in the Polish translations of Andrić’s short story U musafirhanipl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dcterms.referencesBassnett Susan. „The Translation Turn in Cultural Studies.” Bassnett Susan, André Lefevere. Constructing Cultures. Essays on Literary Translation. Clevendon—Philadelphia—Toronto—Sydney—Johannesburg: Multilingual Matters Ltd., 1988. Bednarczuk, Monika. „Ideał antyczny, czyli (jugo)słowiański: Polacy jako północna diaspora.” Przegląd Humanistyczny 5 (2008). Bukowski, Piotr, Magda Heydel. Przekład — język — literatura. Współczesne teorie przekładu. Antologia. Ed. Piotr Bukowski, Magda Heydel. Kraków: Znak, 2009. 23—37. Lefevere, André. „Ogórki Matki Courage.” Trans. Agata Sadza. Współczesne teorie przekładu. Antologia. Ed. Piotr Bukowski, Magda Heydel. Kraków: Znak, 2009. 221—246 Škreb, Zdenko, Ante Stamać. Uvod u književnost. Teorija i metodologija. Zagreb—Ljubljana: Globus, 1986. Subotin, Stojan. „Kilka uwag na marginesie polskich przekładów utworów Iwo Andricia.” Pamiętnik Słowiański 13 (1963): 247—256. Wierzbicka, Katarzyna. „Recepcja twórczości Ivo Andricia w Polsce.” Polsko-jugosłowiańskie stosunki literackie. Red. Jerzy Śliziński. Wrocław: Ossolineum, 1972, s. 243—255. Wierzbicki, Jan. „Ivo Andrić — perspektywy recepcji.” Wierzbicki, Jan. Literacka Jugosławia, czyli o sposobach istnienia literatur narodowych. Literackie i folklorystyczne sondaże. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1989. 107—117. Wierzbicki, Jan. „Jeden z tłumaczy Andricia w sprawie uwag Stojana Subotina.” Pamiętnik Słowiański 13 (1963): 289—292. Wierzbicki, Jan. „Literacka Jugosławia, czyli o sposobach istnienia literatur narodowych.” Literackie i folklorystyczne sondaże. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1989. 103–136. Wierzbicki, Jan. Ivo Andrić. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1965. Zeman, Zdenko, Marko Zlomislić. „Smjeranje prema drugom: Drugi smjer Jacquesa Derride.” Derrida, Jacques. Drugi smjer. Red. Zdenko Zeman, Marko Zlomislić. Tłum. Srđan Rahelić. Zagreb: 1999. Živančević, Milorad. „Andrić u Poljskoj.” Zbornik Matice srpske za slavistiku. 28 (1985): 7—43, 7. Web [http://www.rastko.rs/rastko-pl/umetnost/knjizevnost/studije/mzivancevic-andric.php].pl_PL
dc.relation.journalPrzekłady Literatur Słowiańskichpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Malczak_Obraz_katolikow_i_muzulmanow_w_polskich_przekladach.pdf542,92 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons