Abstrakt: | Każdy człowiek w pewnym momencie życia staje w obliczu cierpienia, czy
to swojego, czy też cierpienia drugiego człowieka. W społeczeństwie istnieją
grupy osób, które szczególnie często spotykają się z problemem cierpienia. Chodzi
tu przede wszystkim o personel służby zdrowia. Lekarze, farmaceuci, pielęgniarki,
pielęgniarze, kapelani, salowe, wolontariusze, pracownicy administracji
są osobami, które prawie na co dzień stykają się z ludźmi chorymi, cierpiącymi.
W encyklice Evangelium vitae Jan Paweł II pisze: „Pod szczególną rozwagę należy
wziąć na nowo rolę szpitali, klinik i ośrodków rekonwalescencji: zgodnie ze
swoją prawdziwą tożsamością nie są one jedynie instytucjami, w których otacza
się opieką chorych i umierających, ale przede wszystkim środowiskami, w których
dostrzega się i przeżywa ludzki i prawdziwie chrześcijański sens choroby,
cierpienia i śmierci” 1. Dostrzeżenie sensu ludzkiego cierpienia jest ważne nie
tylko dla samych cierpiących, ale także dla wszystkich tych, którzy z cierpieniem
spotykają się. Chorym odkrycie sensu cierpienia pomaga w godnym i owocnym
przeżyciu trudnego okresu życia, osobom zaś spełniającym jakąkolwiek
posługę względem cierpiących dopomaga w realizacji posłannictwa medycznego
oraz w sprawowaniu opieki.
Niniejsze rozważania stanowią próbę przedstawienia znaczenia i wartości
cierpienia w dwóch aspektach: personalistycznym i zbawczym. Uzasadnieniem
takiego ujęcia problemu jest rozróżnienie wprowadzone przez Papieża, który mówi
o „ludzkim i prawdziwie chrześcijańskim” sensie cierpienia. List apostolski
Salvifici doloris Jana Pawła II o sensie cierpienia wyznacza kierunek dla obecnych
analiz oraz stanowi podstawowe źródło. |