Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9833
Tytuł: Utracone w naśladowaniu: Stanisław Barańczak i pastiszyści
Autor: Pawelec, Dariusz
Słowa kluczowe: Stanisław Barańczak; pastisz; Tadeusz Żukowski; Jacek Podsiadło; Bronisław Maj; poezja lingwistyczna; naśladownictwo; epigoznim; stylizacja; język poetycki
Data wydania: mar-2008
Źródło: Polonistyka, Nr 3 (2008), s. 15-22
Abstrakt: Obfitość i bogactwo kształtów i form wierszowych, struktur rytmiczno-wersyfikacyjnych, gatunków, pomysłów na wiersz Stanisława Barańczaka idzie w parze z ich niezwykłą wyrazistością, która pozwala z daleka rozpoznawać wszelkie niemal przejawy fenomenu jego poezji. Dość wcześnie rozpoczęty w jego wypadku proces krystalizacji autorskiej poetyki zaowocował nadaniem jej sankcji znaczeniowego i stylistycznego autorytetu. Poeta w kolejnych tomach stara się oczywiście umykać bezlitosnemu prawu stereotypu własnej twórczości, który jednakowoż paradoksalnie z każdym tomem, chcąc nie chcąc, sam utrwala. W szkicu omówione zostały trzy przypadki naśladowania poetyki Stanisława Barańczaka, które, pomimo swojej różnorodności, są dowodem jej siły i atrakcyjności. Analiza objęła wiersze Tadeusza Żukowskiego, Jacka Podsiadły i Bronisława Maja. Autorytet Barańczakowego wzorca potwierdzają zachowania artystyczne także innych twórców, które możemy obserwować w rozległej skali: od bliskich epigoństwu przez hołdowniczo-polemiczne po próby aktywnej kontynuacji. Warto nadmienić, że autorzy, w których wierszach obserwowaliśmy proces petryfikacji wzoru-stereotypu twórczości Barańczaka dysponowali przed wejściem na ścieżkę naśladownictwa własnymi oryginalnymi poetykami, w dodatku skrajnie różnymi. Żukowski, Podsiadło i Maj nie „mówiący Barańczakiem” posługują się wszakże trzema różnymi językami poetyckimi.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9833
ISSN: 0551-3707
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pawelec_Utracone_w_nasladowaniu.pdf644,23 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.