DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Christ, Magdalena | - |
dc.contributor.author | Szmigiel, Marta | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-07T14:00:38Z | - |
dc.date.available | 2018-03-07T14:00:38Z | - |
dc.date.issued | 2016-12 | - |
dc.identifier.citation | Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol 11, No 4(42) (2016), s. 81-98 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1896-2327 | - |
dc.identifier.issn | 2353-7787 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/986 | - |
dc.description | Artykuł dostępny on-line: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/eetp/article/view/663 | pl_PL |
dc.description.abstract | Tekst ma na celu prezentację doświadczeń zebranych podczas realizacji modułu fakultatywnego pt. „Pedagogika przygody”, w którym uczestniczyli studenci pedagogiki na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Zaprezentowane zostaną również wyniki pilotażowych badań ankietowych dotyczących pedagogiki przygody i gier terenowych, przeprowadzonych wśród studentów. W tekście znajdzie się także odniesienie do metody pracy o nazwie live action role-playing (larp). Zaprezentowane zostaną wyniki badań pilotażowych z zastosowaniem larpów, przeprowadzonych w klasie pierwszej szkoły podstawowej w Piekarach Śląski. Głównym celem badań była weryfikacja założenia, że gra fabularna w postaci live action role-playing, oparta o autorski scenariusz, wpływa na integracje dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zastosowano metodę quasi-eksperymentu pedagogicznego oraz studium przypadku. Podjęte działania polegały na poprowadzeniu larpa z grupą dzieci, które są na etapie wzajemnego poznawania się. Zastosowano technikę obserwacji skategoryzowanej. Studium przypadku zostało uzupełnione swobodną rozmową z poszczególnymi dziećmi. Do przeprowadzenia badań skonstruowano autorskie narzędzie pt. „Arkusz obserwacji integracji grupowej” oraz autorski scenariusz live action role-playing pt. „W Baśniowej Krainie”. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że live action role-playing w pracy z grupą pomagają odpowiednio zbudować jej strukturę i wspierają kształtowanie się pozytywnych relacji w grupie. Larp umożliwia przeżywanie, doświadczenie i poznanie, co z kolei pozwoliło uczestnikom gry zacieśnić istniejące między nimi relacje. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Instytut Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | pedagogika przygody | pl_PL |
dc.subject | live action role-playing (larp) | pl_PL |
dc.subject | gra terenowa | pl_PL |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | wychowanie | pl_PL |
dc.subject | socjalizacja | pl_PL |
dc.title | Od gier terenowych po larpy, czyli pedagogika przygody w procesie edukacji i socjalizacji odbiorców w różnych grupach wiekowych | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dcterms.references | Domagalski D, Wartość dodana w LARP-ach, [w:] LARP. Twarze i maski, red. K. Chmielewski, Gdański Klub Fantastyki, Gdańsk 2013.
Gass M., Transfer of learning in Adventure Education, [w:] Adventure Education, red. J. Miles, S. Priest, Venture Publishing, 1999.
Labenz P., Zagrajmy bez mechaniki, [w:] Konferencja LARPowa 14-15 stycznia 2012, red. J. Tabisz, Stowarzyszenie Wielosfer, Wrocław 2012.
Leśny A., Pedagogika przygody – konteksty teoretyczne, [w:] Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie, red. A. Bąk, A. Leśny, E. Palmer-Kabacińska, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2014.
Michl W., Pedagogika przeżyć, tłum. D. Kozieł, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Palmer-Kabacińska E., Edukacja przygodą a harcerstwo – (nie) znane i (czy) zapomniane, [w:] Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie, red. A. Bąk, A. Leśny, E. Palmer-Kabacińska, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2014.
Tabisz J., Leksykon Pojęć, [w:] Konferencja LARPowa 14-15 stycznia 2012, red. J. Tabisz, Stowarzyszenie Wielosfer, Wrocław 2012.
Ziętkiewicz E., Integracja w edukacji wczesnoszkolnej, Polski Dom Wydawniczy „Ławica”, Poznań 1997, s. 24-27.
Zioło B., Flamingi i pingwiny, [w:] KOLA -Konferencja LARPowa 11-13 stycznia 2013, red. J. Tabisz, Stowarzyszenie Wielosfer, Wrocław 2012. | pl_PL |
dc.relation.journal | Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.14632/eetp.2016.11.42.81 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|