Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10092
Tytuł: Montaż
Autor: Miczka, Tadeusz
Helman, Alicja
Słowa kluczowe: montaż; teoria filmu; percepcja filmowa; koncepcje montażu
Data wydania: 1998
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: T. Miczka (red.), "Słownik pojęć filmowych. T. 9, Ruch, czas, przestrzeń, montaż" (S. 144-201). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: Montaż jest terminem bardzo często przywoływanym w tradycyjnej teorii filmu, a rzadko używanym przez badaczy współczesnego kina i twórców teorii nowych mediów audiowizualnych, którzy od początku lat sześćdziesiątych zaczęli go traktować jako charakterystyczny wyznacznik autorstwa, języka sztuki ekranowej oraz jego paradygmatycznych związków wewnątrz- oraz zewnątrztekstualnych i włączyli go w zakres innych pojęć, czasami nawet nie posługując się już dawną nazwą (zob. JĘZYK, RYTM, SUTURE, DYSKURS, GRAMATYKA, MOWA WEWNĘTRZNA, NARRACJA). Do końca lat pięćdziesiątych za pomocą tego terminu określano najczęściej bogaty system relacji, jakie zachodzą między różnymi elementami utworu ekranowego jednocześnie na poziomie technicznym, na płaszczyźnie formalnej (zob. FORMA) i na obszarze treści. Umożliwiał on również dookreślanie stylu jednego reżysera, grupy twórców i kierunków artystycznych (zob. STYL). Później teoretycy przestali myśleć o montażu jako o kluczu do świata filmowego i zastępowali go innymi terminami, traktując jednak ten system relacji między komponentami ekranowego przedstawienia nadal jako rezultat twórczego działania, stanowiący podstawę procesu tworzenia znaczeń, a także rozumienia ruchomych i dźwiękowych obrazów, opierającego się na różnych sposobach organizowania i porządkowania wiedzy o świecie. (fragment tekstu)
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10092
ISBN: 83-226-0835-7
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Miczka_Montaż.pdf2,4 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons