Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10095
Tytuł: Ruch
Autor: Miczka, Tadeusz
Słowa kluczowe: ruch; film; rodzaje ruchu; kategorie ruchu; ruch ekranowy; teoria filmu
Data wydania: 1998
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: T. Miczka (red.), "Słownik pojęć filmowych. T. 9, Ruch, czas, przestrzeń, montaż" (S. 7-50). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: Ruch w filmie - termin określający istotę zjawiska kinematograficznego oraz wizualno-dźwiękowe zespoły cech odzwierciedlające na ekranie dynamikę świata rzeczywistego, jego artystyczne i znakowe konkretyzacje oraz formy symboliczne. Dynamika świata realnego opiera się przede wszystkim na ruchu, który jest pierwotną właściwością wszystkich organizmów żywych. Człowiek odkrywa ją w drodze empirycznej. Przedstawiciele nauk przyrodniczych wyróżniają dwa podstawowe rodzaje ruchu: biologiczny i fizyczny. Pierwszy - charakterystyczny dla wszystkich organizmów żywych - powstaje w strukturze wyspecjalizowanych kurczliwych białek i wiąże się ze wzrostem materii. Organizmy kurczą się, wydłużają, zmieniają swój kształt oraz położenie i towarzyszy tym przemianom zjawisko zużycia energii. W przyrodzie zachodzi także ruch lokomocyjny, polegający na czynnej zmianie miejsca, jakiej dokonują organizmy w środowisku lądowym, wodnym lub powietrznym. Natomiast ruch fizyczny dotyczy zmian zachodzących w czasie w położeniu ciała materialnego względem pewnego układu odniesienia, zmian wzajemnego położenia elementów ciała lub rozchodzenia się zaburzeń pól fizycznych. (fragment tekstu)
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10095
ISBN: 83-226-0835-7
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Miczka_Ruch.pdf1,91 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons