DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Sławek, Tadeusz | - |
dc.date.accessioned | 2019-07-29T19:38:56Z | - |
dc.date.available | 2019-07-29T19:38:56Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Rocznik Pedagogiczny, T. 40 (2017), s. 9-24 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0137-9585 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10226 | - |
dc.description.abstract | Odróżniając “nadzieję” od “oczekiwań”, staramy się wypracować naszą drogę ku modelowi
edukacji, która byłaby nie tylko zestawem procedur pozwalających uczniom uzyskać fakty i dane
do zaimplementowania w zdolnościach technicznych i praktycznych, ale która jednocześnie umożliwiałaby
im krytyczną refleksję nad jakością życia w ponowoczesnych warunkach zorientowanej
rynkowo globalizacji. Taka edukacja, którą nazywamy „sytuacjonistyczną”, nie ma na celu nauczenia
ucznia jak dostosować się do wymagać świata, ale (zgodnie z ujęciem Guy Deborda i jego filozofii i praktyki sytuacjonistycznej) jak praktykować wolność w celu zmieniania świata, by uczynić
go bardziej otwartym na rozwój ludzkiej indywidualności. To implikuje przebudzenie na wszelkie
komplikacje współczesnego świata, ale także wytycza ścieżkę do kultury nadziei, która zgodnie
z ujęciem Ernsta Blocha, jest najbardziej ludzkim z wszystkich mentalnych doznań oraz pozwala
usytuować się wobec najdalszych horyzontów przyszłości – czyli najbardziej przejmujących kwestii
w obecnej sytuacji – tworząc szansę na rozwój kultury gościnności. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Kultura nadziei | pl_PL |
dc.subject | Pedagogika sytuacjonistyczna | pl_PL |
dc.subject | Filozofia edukacji | pl_PL |
dc.title | Edukacja jako tworzenie i podtrzymywanie kultury nadziei | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|