Abstrakt: | "Powszechnie znany jest stosunek Brodskiego do naszego kraju
i naszej poezji1. Poeta mawiał, że w XX wieku najbardziej ze
wszystkich krajów europejskich udało się Polsce, gdyż tworzy w niej
równocześnie troje genialnych poetów — Szymborska, Herbert
i Miłosz. Pogląd ten ugruntowany był na dawnej, bo pochodzącej
z końca lat 50., fascynacji Brodskiego Polską, jej kulturą, a szczególnie
poezją. Młody, jeszcze nawet nie dwudziestoletni twórca —
jak wielu przedstawicieli jego pokolenia w Rosji — uczył się języka
polskiego, a poprzez kontakt z audycjami programu 1 Polskiego Radia
i niezwykle popularnymi w Rosji czasopismami („Przekrój",
„Film") zyskiwał dostęp do wiedzy o kulturze Zachodu. Młode
pokolenie ówczesnej inteligencji rosyjskiej mitologizowało polski
stosunek do wolności, stereotyp rycerskości, niezależność naszego
etosu. Jako wartość rozpoznawano także ironiczny i pozornie lekki
stosunek do życia, odcinający się od tak powszechnie obecnego
w tych latach w rosyjskiej kulturze oficjalnej przymusu polityczności." (fragm.) |