Abstract: | Integralnym elementem zmian, jakie niesie z sobą ponowoczesny, zglobalizowany świat, jest edukacja. Jaki ma być model szkoły, edukacji, przyszłości?, jaka ma być ponowoczesna szkoła, nowoczesne wychowanie, nowoczesny nauczyciel? I wreszcie: jak przygotować dzieci i młodzież do radzenia sobie z burzliwością otoczenia, z niepewnością, w jakiej nieustannie żyją? Czy wymagania wobec nowej szkoły można pogodzić z koniecznością realizowania programu szkolnego, poszerzania wiedzy uczniów? Na te i wiele innych pytań postanowili odpowiedzieć autorzy poszczególnych tekstów prezentowanego tomu. Ich rozważania koncentrują się wokół zagadnienia oświaty w otoczeniu burzliwym w wymiarach: edukacyjnym, socjologiczno-prawnym, metodycznym. Rozważania zawarte w prezentowanym tomie z jednej strony stanowią swoisty rejestr problemów, z jakimi boryka się współczesna oświata, a z drugiej – mogą być punktem wyjścia pogłębionej, interdyscyplinarnej dyskusji nad kierunkami jej rozwoju. |