http://hdl.handle.net/20.500.12128/10431
Tytuł: | Instytucjonalne przemiany w polskiej oświacie : przeszkody i ograniczenia |
Autor: | Górnikowska-Zwolak, Elżbieta Radziewicz-Winnicki, Andrzej |
Słowa kluczowe: | oświata; Polska; przemiany |
Data wydania: | 1997 |
Źródło: | Chowanna, T. 1 (1997), s. 28-38 |
Abstrakt: | Przemiany polityczne i cywilizacyjne, które dokonały się w Polsce w okresie ostatnich kilku lat, od 1989 do 1996 roku, dotknęły również instytucje oświaty, i to wszystkich jej szczebli. Prezentowane w niniejszym artykule uwagi powstały na podstawie obserwaq'i podejmowanych w Polsce prób zmian instytucjonalnych, będących przedmiotem zainteresowań Resortu Edukacji Narodowej. Zastanawiamy się również nad tym, w jakim stopniu przemiany ładu społeczno-edukacyjnego podczas funkqono wania gospodarki wolnorynkowej w krajach Europy Zachodniej rzutują na transformacje edukacji polskiej (Po tu l i ck a , 1995; Kwi e c iń s k i , 1996). Mówiąc o przeszkodach stojących na drodze przemian w polskiej nauce i oświacie, można — nie wyczerpując bynajmniej podjętego problemu — wymienić kilka kwestii. Jedną z nich będą z pewnością funkcjonujące reguły tworzenia określonej tradycji w Polsce. Sam termin „tradycja” , jakkolwiek często używany w naukach społecznych, nie ma definicji, która zyskałaby powszechną akceptację. Z jednej strony napotyka się poglądy akcentujące doniosłą rolę symboliki w życiu społecznym — ujmuje się tradycję jako zespół ustalonych, istniejących przez wiele pokoleń symboli. Z drugiej strony, kierując się ku sferze instytucjonalnej i organizacyjnej, za tradycję uznaje się isthiejące instytucje, wzory organizacji i przekazywane z pokolenia na pokolenie tzw. transmisje — nawyki (Kwi a tk ows k i , 1985). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10431 |
ISSN: | 0137-706X 2353-9682 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WSiNoE) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Gornikowska-Zwolak_Instytucjonalne_przemiany_w_polskiej_oswiacie.pdf | 500,3 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons