Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/10700
Tytuł: | Kształcenie wyższe w kontekście umiejętności kluczowych |
Autor: | Walkowska, Wiesława |
Słowa kluczowe: | społeczeństwo informacyjne; społeczeństwo wiedzy; wiedza; wykształcenie; kompetencje kluczowe; kształcenie |
Data wydania: | 2008 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | H. Rusek, A. Górniok-Naglik, J. Oleksy (red.), "Oświata w otoczeniu burzliwym : migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji" (S. 451-461). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Przemiany społeczno-gospodarcze zachodzące na przestrzeni wieków wiązały się z powstawaniem określonego typu społeczeństw, przed którymi stały pewne wyzwania oraz umiejętności konieczne, aby móc sprostać otaczającej rzeczywistości. Dzieląc w najbardziej uproszczony sposób ewolucję nowożytnych
społeczeństw, można wyróżnić społeczeństwo agrarne, industrialne i społeczeństwo informacyjne — społeczeństwo wiedzy — termin stosowany na określenie współczesnych społeczeństw.
Zwłaszcza w przeszłości, o zajmowaniu miejsca w hierarchii społecznej decydowało pochodzenie społeczne, które było wyznacznikiem dalszej drogi życiowej jednostki. W społeczeństwie agrarnym bardzo wąska grupa ludzi miała dostęp do wiedzy, która była raczej dostępna z racji urodzenia niż przywilejów intelektu i zdolności osobistych, a jej przekazywanie opierało się na relacjach mistrz — uczeń. Duże znaczenie dla rozwoju społecznego miała także w tym okresie wiedza praktyczna, przekazywana bezpośrednio przez mistrzów — rzemieślników, często twórców nowych produktów i technologii; mistrzom tym nie zależało zbytnio na przekazywaniu swojej wiedzy czeladnikom, wiązało się to bowiem dla nich z konkurencją i spadkiem dochodów. Można by nawet założyć, że w okresie rewolucji agrarnej przekazywanie wiedzy oraz dostęp do informacji
były pewnymi czynnikami blokującymi czy też opóźniającymi postęp społeczny. (Fragment tekstu) |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10700 |
ISBN: | 978-83-226-1676-5 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|