Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10820
Tytuł: Theory's other : reintegrating the new pragmatism into literary studies
Autor: Drong, Leszek
Słowa kluczowe: literatura - tematy, motywy; tożsamość (filozofia) - w literaturze; tożsamość (filozofia) - w literaturze
Data wydania: 2004
Wydawca: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: W. Kalaga (red.), "The same, the other, the third" (S. 253-275). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: Perspektywa krytyczna, która pojawiła się w literaturoznawstwie amerykańskim na początku lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku, kwestionuje potrzebę zajmowania się teorią jako taką, definiując jednak ową teorię w bardzo zawężony sposób. Neopragmatyzm, którego jaskrawym i bardzo spektakularnym przykładem jest esej Waltera Benna Michaelsa i Stevena Knappa Against Theory, stawia sobie za cel zdyskredytowanie teorii poprzez swoistą dekonstrukcję jej możliwości. Problem polega na tym, że teorię rozumianą jako „specyficzny zamysł krytyczny: próbę podporządkowania interpretacji poszczególnych tekstów jednej, ogólnej regule interpretacyjnej” zarzuciła w latach osiemdziesiątych większość literaturoznawców. Dlatego też, zdaniem autora eseju Teoria inaczej, wartość neopragmatystycznej krytyki teorii leży nie tyle w sile jej argumentów, ile raczej w retoryce wykorzystywanej przez Michaelsa, Knappa, Rorty’ego i Fisha. Taka „dysydencka” retoryka może wzbogacić nasz sposób postrzegania teorii i jej możliwości oraz ograniczeń; co więcej, neopragmatyzm amerykański można wykorzystać jako cenną perspektywę w dydaktyce literaturoznawstwa.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/10820
ISBN: 83-226-1352-0
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Drong_Theorys_other_reintegrating_the_new_pragmatism_into_literatury.pdf999,31 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons