DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Kruszelnicki, Michał | - |
dc.contributor.author | Kruszelnicki, Wojciech | - |
dc.date.accessioned | 2019-09-30T07:10:12Z | - |
dc.date.available | 2019-09-30T07:10:12Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | L. Witkowski (red.), "Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej : wprowadzenie do problemu" (S. 135-159). Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8180-091-4 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11084 | - |
dc.description.abstract | W Zaproszeniu skierowanym do uczestników swojego Sympozjum Specjalnego planowanego w ramach wrześniowego X Zjazdu Pedagogicznego Profesor Lech Witkowski wyraża niepokój, że w polskim środowisku pedagogicznym ma miejsce dramat nieciągłości idei i pęknięć międzypokoleniowych. Twierdzi, że osiągnięcia, wglądy i tropy przedstawicieli „Czwartego Pokolenia” pedagogów polskich (którego on jest jednym z reprezentantów) – Pokolenia Przesilenia Formacyjnego skupianego w różnych formach seminariów podoktorskich w Polsce na przełomie lat 70./80., są marginalizowane, przemilczane i zadeptywane przez „piąte pokolenie” – „beneficjentów” pierwszych dekad transformacji, które usuwa w cień liderów Pokolenia Czwartego z selektywnym zawieraniem sojuszy z wybranymi jego przedstawicielami.
Chcielibyśmy się polemicznie odnieść do tak postawionej diagnozy, bardzo zresztą charakterystycznej dla Lecha Witkowskiego i wcale niezaskakującej dla stałych czytelników jego prac. Wiodąca idea Sympozjum wydaje się uwikłana w dialektykę uznania i jego braku, a tym samym odnosi do problematyki afirmacji i reakcji jako dwóch biegunów określających naszą postawę życiową, a w zawężonej perspektywie – humanistyczną. Zdecydowaliśmy się podjąć ten problem, eksperymentalnie i z wiarą, że będzie to głos ponownie frapujący dla adresata naszych pytań . Poruszając się w orbicie myśli nietzscheańsko-deleuzjańskiej, zostawiamy na boku ustalenia tradycji niemieckiej, post-heglowskiej, w ramach której – tu niech za przykład posłuży Axel Honneth – broni się tezy, że aby osiągnąć własną tożsamość, człowiek potrzebuje intersubiektywnego uznania jego zdolności i osiągnięć, że „imperatyw wzajemnego uznania rządzi reprodukcją życia społecznego” . Turbujące nas kwestie i wątpliwości ułożyły się w ciąg stopniowo zagęszczający się pod względem głębi ich osadzenia w konkretnych fragmentach myśli Lecha Witkowskiego, ich szczegółowej analizy, zapewne też siły perswazji – od inicjalnych i na pierwszy rzut oka dość może ogólnych zajawek-zaczepek, po bardziej rozbudowane enuncjacje, którymi zawiadują jednak te same, obecne w tekście od samego początku kategorie myśli nietzscheańskiej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | pedagogika | pl_PL |
dc.subject | nurty pedagogiki | pl_PL |
dc.subject | margines | pl_PL |
dc.subject | afirmacja | pl_PL |
dc.subject | reakcja | pl_PL |
dc.subject | resentyment | pl_PL |
dc.subject | pokolenia w nauce | pl_PL |
dc.title | Afirmacja vs Reakcja Marginesu. Nowe uwagi do Lecha Witkowskiego | pl_PL |
dc.title.alternative | Siła vs Reakcja marginesu. Nowe uwagi do Lecha Witkowskiego | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WNS)
|