Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/11084
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKruszelnicki, Michał-
dc.contributor.authorKruszelnicki, Wojciech-
dc.date.accessioned2019-09-30T07:10:12Z-
dc.date.available2019-09-30T07:10:12Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationL. Witkowski (red.), "Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej : wprowadzenie do problemu" (S. 135-159). Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałekpl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8180-091-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/11084-
dc.description.abstractW Zaproszeniu skierowanym do uczestników swojego Sympozjum Specjalnego planowanego w ramach wrześniowego X Zjazdu Pedagogicznego Profesor Lech Witkowski wyraża niepokój, że w polskim środowisku pedagogicznym ma miejsce dramat nieciągłości idei i pęknięć międzypokoleniowych. Twierdzi, że osiągnięcia, wglądy i tropy przedstawicieli „Czwartego Pokolenia” pedagogów polskich (którego on jest jednym z reprezentantów) – Pokolenia Przesilenia Formacyjnego skupianego w różnych formach seminariów podoktorskich w Polsce na przełomie lat 70./80., są marginalizowane, przemilczane i zadeptywane przez „piąte pokolenie” – „beneficjentów” pierwszych dekad transformacji, które usuwa w cień liderów Pokolenia Czwartego z selektywnym zawieraniem sojuszy z wybranymi jego przedstawicielami. Chcielibyśmy się polemicznie odnieść do tak postawionej diagnozy, bardzo zresztą charakterystycznej dla Lecha Witkowskiego i wcale niezaskakującej dla stałych czytelników jego prac. Wiodąca idea Sympozjum wydaje się uwikłana w dialektykę uznania i jego braku, a tym samym odnosi do problematyki afirmacji i reakcji jako dwóch biegunów określających naszą postawę życiową, a w zawężonej perspektywie – humanistyczną. Zdecydowaliśmy się podjąć ten problem, eksperymentalnie i z wiarą, że będzie to głos ponownie frapujący dla adresata naszych pytań . Poruszając się w orbicie myśli nietzscheańsko-deleuzjańskiej, zostawiamy na boku ustalenia tradycji niemieckiej, post-heglowskiej, w ramach której – tu niech za przykład posłuży Axel Honneth – broni się tezy, że aby osiągnąć własną tożsamość, człowiek potrzebuje intersubiektywnego uznania jego zdolności i osiągnięć, że „imperatyw wzajemnego uznania rządzi reprodukcją życia społecznego” . Turbujące nas kwestie i wątpliwości ułożyły się w ciąg stopniowo zagęszczający się pod względem głębi ich osadzenia w konkretnych fragmentach myśli Lecha Witkowskiego, ich szczegółowej analizy, zapewne też siły perswazji – od inicjalnych i na pierwszy rzut oka dość może ogólnych zajawek-zaczepek, po bardziej rozbudowane enuncjacje, którymi zawiadują jednak te same, obecne w tekście od samego początku kategorie myśli nietzscheańskiej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherToruń : Wydawnictwo Adam Marszałekpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectpedagogikapl_PL
dc.subjectnurty pedagogikipl_PL
dc.subjectmarginespl_PL
dc.subjectafirmacjapl_PL
dc.subjectreakcjapl_PL
dc.subjectresentymentpl_PL
dc.subjectpokolenia w naucepl_PL
dc.titleAfirmacja vs Reakcja Marginesu. Nowe uwagi do Lecha Witkowskiegopl_PL
dc.title.alternativeSiła vs Reakcja marginesu. Nowe uwagi do Lecha Witkowskiegopl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Kruszelnicki_Afirmacja_versus_reakcja_marginesu_Nowe_uwagi_do_Lecha_Witkowskiego.pdf548,94 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons