DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Cielesta, Agnieszka | - |
dc.contributor.author | Małczak, Leszek | - |
dc.contributor.author | Zwierzchowska, Dominika | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-14T12:55:02Z | - |
dc.date.available | 2018-03-14T12:55:02Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier.citation | A. Cielesta, L. Małczak, D. Zwierzchowska (red.), "Serbska ruletka : dramat serbski po 1995 rokuwybór tekstów. T. 1" (S. 9-12). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-2037-3 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/1161 | - |
dc.description.abstract | Akt I Trudna sztuka wyboru sztuk.
W naszym wyborze znalazły się zarówno teksty autorów średniego pokolenia, tych o ugruntowanej już pozycji, jak i młodych twórców, czasem zaledwie przed kilkoma laty debiutujących, ale już zauważonych i docenianych, teksty o różnej (z pozoru) tematyce, mocno też zróżnicowane gatunkowo. Nie chcieliśmy się ograniczyć do prezentacji artystycznych dokonań jednej tylko, konkretnej generacji, nie chodziło bowiem o poszukiwanie wspólnego mianownika w postaci przynależności do tego samego pokolenia czy pokrewieństwa zastosowanych poetyk. Nie była też naszym zamiarem próba analizowania linii rozwojowej dramatu minionych dekad; na takie podsumowania jest zresztą jeszcze za wcześnie. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że nie jest możliwe - przynajmniej w obrębie jednej publikacji - przedstawienie całokształtu dokonań artystycznych lat minionych; wiele cennych zjawisk i ważnych nazwisk zawsze zostanie pominiętych. Staraliśmy się jednak w naszym zestawieniu ująć takie teksty, które maksymalnie wiele mogą powiedzieć polskiemu czytelnikowi o kondycji dramaturgii serbskiej ostatnich lat XX i pierwszych XXI wieku, teksty w naszej ocenie cenne z punktu widzenia zarówno literatury, jak i teatru. Prezentują one różnorodne zjawiska, poetyki i style, różne metody opisu rzeczywistości, obrazując tym samym heterogeniczność dyskursów i bogactwo form, obecnych we współczesnej dramaturgii serbskiej. Nie jest naszym celem stworzenie kanonicznego wyboru, sugerowanie czytelnikowi, że przetłumaczone przez nas teksty są w jakiejś kategorii najważniejsze; dlatego też zrezygnowaliśmy z użycia w podydtytule słowa „antologia", które czasami właśnie taką kanoniczność implikuje. Niniejszy projekt w porównaniu z okolicznościami, w jakich powstają „klasyczne" antologie, ma w gruncie rzeczy alternatywny charakter. Postanowiliśmy przedstawić polskiemu czytelnikowi teksty, które nie były jeszcze w Polsce ani publikowane, ani wystawiane na scenie, ani prezentowane w jakiejkolwiek innej formie. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | dramat serbski | pl_PL |
dc.subject | dramat obcy w Polsce | pl_PL |
dc.subject | przekłady | pl_PL |
dc.subject | strategie wyboru | pl_PL |
dc.subject | przedstawienia teatralne | pl_PL |
dc.title | Dramat serbski po 1995 roku | pl_PL |
dc.title.alternative | Serbian drama after 1995 | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|