Abstrakt: | Mowa O pokorze występuje w akrostychicznie
uporządkowanym dziele Afrahata jako dziewiąta
po omówieniu zagadnień wiary, miłości, postu,
modlitwy, wojen, „synów przymierza”, pokuty
i po wykładzie na temat ożywienia umarłych.
W wydaniu krytycznym J.Parisot (Patrologia Syriaca
I) nosi ona nazwę De humilitate. Redakcja
tekstu przypada na lata 336-337. Ideałem pokory
jest Chrystus, Jedyny Syn Ojca i On
stanowi dla „synów przymierza” wzór do naśladowania.
Afrahat szeroko traktuje tutaj kluczowe
w jego ascetycznym nauczaniu pojęcia niewinności
i sprawiedliwości, identyfikując je z pokorą,
umiarkowaniem i czystością. || Demonstration on humility appears as a ninth homily
in an acrostically ordered collection of works
by Aphrahat, following the texts dealing with
the issues of faith, charity, fasting, prayer, wars,
“sons of the covenant”, penitents and resurrection.
In J. Parisot’s critical edition (Patrologia Syriaca
I) it is called De humilitate. The composition
of the demonstration dates to the years 336-337 CE .
The ideal of humility is Christ, the only son of God and He serves as a model for the “sons
of covenant”. Aphrahat discusses at length the
concepts of innocence and justice, which are fundamental
in his ascetic teaching, identifying them
with humility, moderation and purity. |