DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Słomka, Jan | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-05T10:27:39Z | - |
dc.date.available | 2019-12-05T10:27:39Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.citation | Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2009, z. 2, s. 24-37 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0137-3447 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11756 | - |
dc.description.abstract | Jednym z najbardziej znanych epizodów w historii Kościoła starożytnego są
prześladowania będące efektem dekretu Decjusza ogłoszonego w 249 roku. Najwięcej
informacji na ten temat znajdujemy w korespondencji Cypriana, wówczas
biskupa Kartaginy. Sam przebieg wydarzeń i podstawowe zasady praktyki
pokutnej, jaką przyjął Cyprian w Kościele afrykańskim po ustaniu prześladowań
są powszechnie znane. Rzadziej pojawiają się analizy ściśle teologiczne, próby
odpowiedzi na pytanie, czym kierował się Cyprian, ustanawiając taką, a nie inną
praktykę pokutną. Inaczej mówiąc, jakie były teologiczno-eklezjalne podstawy
jego postępowania wobec upadłych. W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć na
tak właśnie postawione pytanie. Interesujące jest zestawienie poglądów Cypriana
i Tertuliana. Hieronim podaje w notce poświęconej Tertulianowi, że Cyprian
każdego wieczoru czytywał Tertuliana, którego nazywał mistrzem (magister) 2.
Jednak, jak zobaczymy, w omawianej przez nas kwestii Cyprian bynajmniej nie
kroczył po ścieżkach przetartych przez Tertuliana. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Cesarstwo Rzymskie | pl_PL |
dc.subject | Decjusz | pl_PL |
dc.subject | Św. Cyprian | pl_PL |
dc.title | Eklezjalno-teologiczne podstawy praktyki pokutnej wprowadzonej przez Cypriana w Kartaginie | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Teol)
|