Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/11808
Tytuł: | Potencjał pogranicza polsko-czeskiego a poczucie tożsamości jego młodych mieszkańców - próba poszukiwania związków - pedagogiczne implikacje |
Autor: | Suchodolska, Jolanta |
Słowa kluczowe: | pogranicze; transkulturowość; tożsamość; młode pokolenie Polaków |
Data wydania: | 2011 |
Wydawca: | Cieszyn : Uniwersytet Śląski |
Źródło: | Z. Kłodnicki (red.), "Pedagogika a etnologia i antropologia kulturowa : wspólne obszary badań : praca zbiorowa" (S. 82-100). Cieszyn : Uniwersytet Śląski |
Abstrakt: | Niniejsze opracowanie poświęcone jest rozważaniom na temat współczesnych wyznaczników procesu kształtowania się tożsamości młodego pokolenia. Elementem - w pewien sposób - porządkującym społeczne doświadczanie młodych ludzi jest zamieszkiwane przez nich Pogranicze, będące jedną z ważnych płaszczyzn codziennych interakcji (czasami dosłownych, a czasami rozwijających się na poziomie stanów gotowości do autonomicznego kontaktu z odmiennością). Funkcjonowanie człowieka na obszarach zróżnicowanych kulturowo przejawia się w różnych formach zachowań, które - ze względu na indywidualne potrzeby - manifestują jego emocjonalno-społeczny stosunek do możliwości, jakie postrzega w swoim środowisku. W celu wskazania głównych przejawów tych społecznych zachowań (z jednej strony rozumianych jako dążenie do niepowtarzalności o odrębności, z drugiej jednak - jako gotowość do podzielania społecznych i kulturowych wzorów zachowań oraz efekt dążenie do wspólnych celów życiowych), zasadne wydaje się przybliżenie używanych w opracowaniu kategorii pojęciowych - Pogranicza i tożsamości - wraz z próbą wskazania ich przydatności w dalszych analizach. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11808 |
ISBN: | 978-83-60431-70-2 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (WSiNoE)
|
Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.