DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Bernacka, Ryszarda | - |
dc.contributor.author | Pufal-Struzik, Irena | - |
dc.contributor.author | Gierczyk, Marcin | - |
dc.date.accessioned | 2020-01-08T11:26:21Z | - |
dc.date.available | 2020-01-08T11:26:21Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, Vol. 32, no. 4 (2019), s. 97-115 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0867-2040 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11987 | - |
dc.description.abstract | W artykule analizie poddano zagadnienie osobowości nauczycieli w kontekście psychologicznej
teorii Wielkiej Piątki oraz osobowościowego komponentu postawy twórczej, jakim jest
nonkonformizm. Głównym celem badawczym była diagnoza aktualnej kondycji osobowościowej
nauczycieli w kontekście takich zmiennych, jak: typ szkoły, lata pracy, stopień awansu zawodowego,
nauczany przedmiot, płeć nauczyciela. W badaniach zastosowano Inwentarz Osobowości
NEO-FFI Roberta R. McCrae i Paula T. Costy oraz Kwestionariusz Twórczego Zachowania
(KANH III). Przeanalizowano wyniki 258-osobowej grupy nauczycieli w wieku 26–60 lat. Przeprowadzone
wnioskowanie statystyczne pozwoliło na sformułowanie następujących wniosków.
Średnie nasilenie neurotyczności mają nauczyciele szkoły podstawowej i technikum, a najniższa
neurotyczność występuje u nauczycieli liceum. Neurotyczność jest istotnie statystycznie wyższa
u kobiet niż u mężczyzn nauczycieli. Nauczyciele przedmiotów zawodowych mają istotnie
mniejszą otwartość na doświadczenie niż nauczyciele przedmiotów humanistycznych. Nauczyciel
stażysta posiada istotnie niższe nasilenie sumienności niż nauczyciel dyplomowany i mianowany.
Wyniki badań można wykorzystać do usprawnienia procedur rozwoju profesjonalnego
nauczycieli. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ | * |
dc.subject | osobowość | pl_PL |
dc.subject | Wielka Piątka | pl_PL |
dc.subject | nonkonformizm | pl_PL |
dc.subject | nauczyciel | pl_PL |
dc.subject | neurotyczność | pl_PL |
dc.title | Osobowość nauczyciela w ujęciu psychologicznym | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.17951/j.2019.32.4.97-115 | - |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS)
|