http://hdl.handle.net/20.500.12128/11987
Title: | Osobowość nauczyciela w ujęciu psychologicznym |
Authors: | Bernacka, Ryszarda Pufal-Struzik, Irena Gierczyk, Marcin |
Keywords: | osobowość; Wielka Piątka; nonkonformizm; nauczyciel; neurotyczność |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, Vol. 32, no. 4 (2019), s. 97-115 |
Abstract: | W artykule analizie poddano zagadnienie osobowości nauczycieli w kontekście psychologicznej teorii Wielkiej Piątki oraz osobowościowego komponentu postawy twórczej, jakim jest nonkonformizm. Głównym celem badawczym była diagnoza aktualnej kondycji osobowościowej nauczycieli w kontekście takich zmiennych, jak: typ szkoły, lata pracy, stopień awansu zawodowego, nauczany przedmiot, płeć nauczyciela. W badaniach zastosowano Inwentarz Osobowości NEO-FFI Roberta R. McCrae i Paula T. Costy oraz Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH III). Przeanalizowano wyniki 258-osobowej grupy nauczycieli w wieku 26–60 lat. Przeprowadzone wnioskowanie statystyczne pozwoliło na sformułowanie następujących wniosków. Średnie nasilenie neurotyczności mają nauczyciele szkoły podstawowej i technikum, a najniższa neurotyczność występuje u nauczycieli liceum. Neurotyczność jest istotnie statystycznie wyższa u kobiet niż u mężczyzn nauczycieli. Nauczyciele przedmiotów zawodowych mają istotnie mniejszą otwartość na doświadczenie niż nauczyciele przedmiotów humanistycznych. Nauczyciel stażysta posiada istotnie niższe nasilenie sumienności niż nauczyciel dyplomowany i mianowany. Wyniki badań można wykorzystać do usprawnienia procedur rozwoju profesjonalnego nauczycieli. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11987 |
DOI: | 10.17951/j.2019.32.4.97-115 |
ISSN: | 0867-2040 |
Appears in Collections: | Artykuły (WNS) |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bernacka_Osobowosc_nauczyciela.pdf | 758,91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Uznanie Autorstwa 3.0 Polska Creative Commons License